لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان به پوتین: گذرگاه‌های امداد بشری به سوریه را باز نگه‌دارید


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز دوشنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، را ترغیب کرد تا با تمدید مجوز انتقالات فرامرزی کمک‌های بشری از ترکیه به سوریه توافق کند.

این در حالی است که دپلوماتان تلاش دارند تا در صورت ممانعت روسیه از ورود کمک‌های بشری به سوریه، راه حلی را برای این مشکل دریابند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه با نشر بیانیه‌ای گفته است که رییس جمهور اردوغان در مکالمۀ تلیفونی با همتای روسی اش بر ضرورت میکانیزم کمک رسانی فرامرزی تاکید کرده است.

گذرگاه مرزی باب‌الهوا میان ترکیه و سوریه یگانه مسیری است که از آن کمک‌های بشری ملل متحد بدون اینکه از ساحات زیر ادارۀ نیروهای حکومت سوریه بگذرد، به غیرنظامیان سوری رسانده می‌شود.

روسیه که متحد قوی بشارالاسد، رییس جمهور سوریه است، در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مخالفت با پیشنهاد غرب برای بازنگهداشتن گذرگاه مرزی باب‌الهوا به روی محموله‌های امداد بشری برای یک سال دیگر، از قدرت ویتوی خود کار گرفت.

این بن‌بست درست در زمانی به وقوع پیوسته است که تنش میان غرب و مسکو به خاطر تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین به نقطۀ اوج بی‌پیشینه رسیده است.

با اینحال، برخی منابع گفته اند که با وصف مخالفت روسیه با طرح پیشنهادی غرب، هنوز هم رای‌گیری به خاطر تمدید ماموریت امدادرسانی از مسیر باب‌الهوا ممکن این هفته بار دیگر صورت گیرد.

رییس جمهور اردوغان تلاش کرده است تا از روابط خوب کاری خود با پوتین و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، به عنوان ابراز نفوذ به خاطر تنش‌زدایی میان دو کشور استفاده کند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفته است که آقای اردوغان همچنان از رییس جمهور پوتین خواسته است تا در زمینۀ پیشنهاد ملل متحد در خصوص از سرگیری صادارات غله‌جات گیرماندۀ اوکراین از مسیر بحیرۀ سیاه "اقدام عملی" کند.

ملل متحد طرحی را پیشکش کرده است تا صادرات مواد غذایی را از اوکراین تسهیل بخشیده و شاهد ایجاد یک گذرگاه امن در بحیرۀ سیاه باشد. روسیه برای جلوگیری از صادرات اوکراین، مسیرهای آبی بحیرۀ سیاه را که به اوکراین منتهی می‌شود، ماین فرش کرده است.

حکومت اوکراین، روسیه را به دزدی غله‌جات متهم کرده و گفته است که مسکو با جلوگیری از صادارت غلۀ اوکراین به سایر کشورها، عامل عمدۀ کاهش کنونی مواد خوراکی در جهان است.

XS
SM
MD
LG