لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا به وضع تعزیرات جدید بر ایران توافق کرد


مظاهرهٔ شماری از تبعیدی ایرانی در بروکسل، پایتخت بلجیم که خواهان برکنار حکومت ایران استند
مظاهرهٔ شماری از تبعیدی ایرانی در بروکسل، پایتخت بلجیم که خواهان برکنار حکومت ایران استند

وزیران خارجه و دفاع اتحادیهٔ اروپا روز دوشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) توافق کردند تا هشت مقام و یک ادارهٔ قدرتمند تهران را که متهم به نقض حقوق بشر استند، درج فهرست تعزیرات این اتحادیه کنند.

مقامات اتحادیهٔ اروپا گفته اند که افرادی که در فهرست تعزیرات قرار گرفته اند شامل روحانیون، قضات و یک گوینده می‌شود که متهم به ایفای نقش‌ رهبری کننده در'' سرکوب وحشیانه'' معترضان ضد حکومت ایران می‌باشند.

اتحادیه اروپا گفت که اعضای قوهٔ قضاییه ایران به دلیلی در فهرست تعزیرات قرار گرفته اند که ''در صدور احکام اعدام در محاکمه‌های ناعادلانه و شکنجه محکومان" دخیل بوده اند.

علاوه بر آن، اتحادیهٔ اروپا شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران را نیز درج فهرست تعزیرات می‌کند، زیرا این اداره "چندین پروژه‌ای ترویج کرده است که آزادی دختران و زنان را تضعیف کرده و در مقابل اقلیت‌ها تبعیض کرده است."

پس از آغاز سرکوب معترضان در ایران، اتحادیه‌ٔ اروپا بر کم و بیش ۱۵۰ شخصیت حقیقی و حکمی که شامل شرکت‌های ایران می‌شود تعزیرات وضع کرده است. این تعزیرات شامل مسدود کردن دارایی‌ها این شخصیت‌ها در اروپا می‌شود.

اتحادیهٔ اروپا این تصمیم را در حالی گرفته است که جاوید رحمان،‌کارشناس حقوق بشر ملل متحد،‌به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که عملکرد ایران در مقابل معترضان در شش ماه گذشته ممکن است جنایت علیه بشریت تلقی شود.

اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

تصمیم وضع تعزیرات جدید در حالی در بروکسل، پایتخت بلجیم، اتخاذ شد که هزاران تبعیدی ایرانی در خارج از کشور در حمایت از قیام علیه حکومت تهران دست به مظاهره زدند.

معترضان که بسیاری از آنان از حامیان گروه مخالف تبعیدی ''شورای ملی مقاومت'' بودند، همچنین خواهان درج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سیاه‌ گروه‌های تروریستی شدند. شماری از کشور‌های اروپایی نیز خواهان درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های ترویستی استند.

ایالات متحدهٔ امریکا از قبل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروهای قدس، شاخهٔ خارجی سپاه، را درج سازمان تروریستی خارجی آن کشور کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی در ایران تاسیس شد، نیروی ویژه‌ای است که مسوول حفاظت از رژیم ایران در برابر تهدیدات داخلی و خارجی می‌باشد. سپاه پاسداران نفوذ زیادی در ایران دارد و بخش‌هایی از اقتصاد و نیروهای مسلح را کنترول می‌کند و مسوولیت برنامه‌های میزایلی و هسته‌ای ایران را نیزبر عهده دارد.

XS
SM
MD
LG