لینک های دسترسی

Breaking News

۱۵ کشور اتحادیهٔ اروپا ۴۰هزار پناهجوی افغان را می‌پذیرند 


شماری از کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا توافق کردند که ۴۰هزار پناهجوی افغان را بپذیرند.

یلوا جوهانسن، کمیشنر امور داخله اتحادیهٔ اروپا روز پنجشنبه نهم دسمبر (۱۸ قوس) پس از ملاقات با وزرای داخلهٔ کشورهای عضو این اتحادیه، این خبر را تایید کرد.

بر اساس سندی که خبررسانی فرانس‌پرس آن را دیده است، آلمان ۲۵۰۰۰، هالند ‌سه‌هزار ۱۵۹، فرانسه ۲۵۰۰ و ۱۲کشور دیگر، شماری کمتر از پناهجویان جدید افغان را خواهند پذیرفت.

خانم جوهانسن این اقدام را یک عمل "موثر همبستگی" عنوان کرد و خواست تا به افغان‌های بیشتر اجازهٔ مهاجرت کنترول شده را بدهند تا از "رسیدن غیرمنظم" آنان به اروپا جلوگیری شود.

پیش از این، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان از اتحادیه‌ٔ اروپا خواسته بود تا ۴۲هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغان را در جریان پنج سال بپذیرند، اما برخی از کشورهای این اتحادیه آن را رد کردند.

در حدود ۸۵ هزار شهروند افغان به کشورهای نزدیک اتحادیهٔ اروپا پناه‌ برده اند و احتمال دارد که تسلط طالبان و خشکسالی شدید، سبب مهاجرت شهروندان بیشتر این کشور شود.

پس از خروج نیروهای نظامی امریکا و برگشت رژیم طالبان در ماه اگست، ۲۴ کشور عضو اتحادیهٔ اروپا ۲۸هزار فرد تخلیه شده از افغانستان را جا دادند.

فلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان هشدار داد که ۸۵هزار شهروند افغان که در وضعیت بدی در بیرون از اتحادیهٔ اروپا زیست دارند، نیازمند اسکان مجدد اند و از اروپا خواست تا نصف از این پناهجویان را بپذیرد.

بر اساس سند این اتحادیه، این ۴۰هزار افغان بخشی از برنامه بشردوستانه و اسکان مجدد ۶۰هزار نفری است که کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا به پذیرش آنان تعهد کرده اند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شمار زیاد افغان‌های همکار با نیروها و موسسات خارجی، نظامیان حکومت پیشین، فعالان حقوق‌بشر، فعالان مدنی، خبرنگاران و هنرمندان از ترس انتقامجویی طالبان در تلاش بیرون شدن از افغانستان اند.

XS
SM
MD
LG