لینک های دسترسی

Breaking News

اروپا، ترکیه را به بستن مسیر پناهجویان ترغیب کرد


ترکیه مسیر عمدۀ حرکت پناهجویان غیرقانونی به اروپا است.
ترکیه مسیر عمدۀ حرکت پناهجویان غیرقانونی به اروپا است.

رهبران اتحادیۀ اروپایی در آستانۀ نشستی برای رسیدگی به بحران مهاجرت در اروپا ابراز خوشبینی کردند که ترکیه جریان سیل پناهجویان غیرقانونی را به اروپا سد خواهد کرد.

رهبران اروپایی امروز در بروکسل گرد هم آمده اند تا به بزرگترین بحران مهاجرت در اروپا که از جنگ جهانی دوم تا حال نظیر نداشته است، راه حلی پیدا کنند.

احمد داوود اوغلو صدر اعظم ترکیه گفت " ترکیه آمادۀ همکاری با اتحادیۀ اروپایی است...ترکیه برای اتحادیۀ اروپایی ارزش حیاتی دارد، درست همانگونه که اتحادیۀ اروپایی برای ترکیه حیاتی است."

دیپلوماتهای اتحادیۀ اروپایی گفتند که نشست امروز به گونۀ رسمی مسیر یونان و حوزۀ بالقان به سمت آلمان را مسدود شده اعلام خواهند کرد. رهبران این اتحادیه همچنان به کمک بیشتر به یونان برای رسیدگی به وضعیت ده ها هزار پناهجوی گیرمانده و سرگردان در آن کشور، تعهد خواهند کرد.

انگلا مرکل صدر اعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که این نشست نتایجی را به بار خواهد آورد، با آنهم به گفتۀ وی مذاکرات در این زمینه دشوار و بروز نتایج زمانگیر خواهد بود.

صدر اعظم ترکیه همچنان گفت که انقره آمادۀ عضویت در اتحادیۀ اروپایی است و ابراز امیدواری کرد که نشست امروز تنها به بحران مهاجرت نه بلکه به عضویت ترکیه در اتحادیۀ اروپایی نیز تمرکز کند.

در همین حال شماری از رهبران اتحادیۀ اروپایی با اشاره به ضبط روزنامۀ مشهور و پرخوانندۀ "زمان" از سوی حکومت ترکیه، از ناحیۀ وضعیت حقوق بشر در ترکیه ابراز نگرانی کرده اند.

مارتین شولز رئیس پارلمان اروپایی در دیدار با آقای داوداوغلو گفته است که "آزادی رسانه‌ها عنصر غیرقابل بحث در هویت اروپایی" است. به همین ترتیب صدر اعظم آلمان نیز در دیدار با صدر اعظم ترکیه بحث آزادی مطبوعات را مطرح کرده است.

XS
SM
MD
LG