لینک های دسترسی

Breaking News

رییس کمیسیون اروپایی: از درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنم


بخشی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
بخشی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) گفت که از پیشنهاد به منظور درج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند.

این مقام ارشد اتحادیه‌ اروپا گفته است که این حمایت در پاسخ به "پایمال شدن حقوق اساسی بشر" در ایران می‌باشد.

روابط میان اعضای اتحادیهٔ اروپا و ایران در ماه‌ های اخیر پس از آن رو به وخامت گرایید که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با بن‌بست مواجه شد.

در همین حال، تهران چندین شهروند اتحادیه‌ٔ اروپا را توقیف کرده و سرکوب معترضان ضد حکومتی را به طور روز افزون افزایش داده و تا کنون چندین معترض را اعدام کرده است.

خانم فون درلاین در حاشیهٔ مجمع جهانی اقتصاد که در داووس، سویس، برگزار شده،‌ به خبرنگاران گفت که "واکنش رژیم ایران وحشیانه و وحشتناک است و حقوق اساسی بشر را زیر پا می گذارد."

اتحادیهٔ اروپا در حال حاضر مصروف بحث در مورد چهارمین دور وضع تعزیرات بر ایران است و دلایل عمدهٔ آن سرکوب معترضان و فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه می‌باشد. منابع دپلوماتیک گفته اند که اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در هفته‌ٔ آینده درج فهرست تعزیرات اتحادیهٔ اروپا خواهند شد.

اما برخی از اعضای اتحادیه اروپا خواستار اقدامات بیشتر شده و گفته اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران باید منحیث یک سازمان تروریستی شناخته شود. بریتانیا در هفته‌‌های آینده در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

خانم فون درلاین در مورد درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی گفت:‌ ''ما در واقع به دنبال دور جدیدی از تعزیرات بوده ایم و از درج سپاه پاسداران [در فهرست سازمان‌های تروریستی] نیز حمایت می‌کنم. من شنیده‌ام که چندین وزیر این تقاضا را دارند و فکر می‌کنم حق با آنهاست."

اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

رهبران ایران موقف قوی در مقابل معترضان گرفته اند و معترضان را به ''اغتشاش'' متهم کرده اند و ادعا کرده اند که دشمنان به شمول ایالات متحده در عقب ناآرامی‌ها در آن کشور اند.

در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درج فهرست سازمان‌های تروریسی شود، در عمل به این معنا است که داشتن عضویت سپاه پاسدران، شرکت در جلسات آن و حمل آرم و نشان آن در محضر عام جرم پنداشته می‌شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی در ایران تاسیس شد، نیروی ویژه‌ای است که مسوول حفاظت از رژیم ایران در برابر تهدیدات داخلی و خارجی می‌باشد. سپاه پاسداران نفوذ زیادی در ایران دارد و بخش‌هایی از اقتصاد و نیروهای مسلح را کنترول می‌کند و مسوولیت برنامه‌های میزایلی و هسته‌ای ایران را نیزبر عهده دارد.

XS
SM
MD
LG