لینک های دسترسی

Breaking News

ایران ۶۱ امریکایی را به اتهام 'حمایت از سازمان مجاهدین خلق' تحریم کرد


همزمان با تداوم بن‌بست در مذاکرات احیای توافقنامهٔ هسته‌ای، وزارت امور خارجه ایران روز شنبه از تحریم ۶۱ امریکایی به اتهام حمایت از سازمان مجاهدین خلق، یک گروه ایرانی تبعیدی مخالف دولت ایران، خبر داد.

در فهرست مقامات امریکایی تحت تحریم ایران، اسامی مایک پمپیو وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، رودی جولیانی وکیل پیشین دونالد ترمپ، و جان بولتن مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید به چشم می‌خورد.

این سه نفر در گردهمایی‌های سازمان مجاهدین خلق در سال‌های اخیر حضور داشته و خواستار حمایت آنها شده ‌اند.

از دیگر افراد برجسته در این فهرست می‌توان به سناتور باب منندز رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، تد کروز سناتور ایالت تگزاس، و کیوین مک‌کارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا اشاره کرد.

وضع این تحریم به مقامات ایرانی اجازه می‌دهد املاک و سرمایه‌های این افراد را در ایران توقیف و مصادره کنند. اما عدم وجود دارایی‌های این افراد در ایران موضوع تحریم را به یک اقدام سمبولیک مبدل می‌کند.

ایران در ماه جنوری سال جاری نیز اقدام به تحریم ۵۱ امریکایی کرده بود و در ماه اپریل ۲۴ نفر دیگر را به فهرست خود افزوده بود.

مذاکرات غیرمستقیم ایران با امریکا برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای ۲۰۱۵ از نوامبر سال گذشته در ویانا آغاز شد و در جون در قطر ادامه یافت. اما مذاکرات با یک بن بست چند ماهه مواجه شده است.

اختلاف نظر میان تهران و واشنگتن شامل خواست ایران برای بیرون شدن سپاه پاسداران این کشور از فهرست سیاه ایالات متحده است.

اما جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده هفتهٔ گذشته طی سفرش به شرق میانه در مصاحبهٔ با شبکهٔ تلویزیونی ۱۲ اسراییل گفت که حتی اگر به قیمت از هم پاشیدن این توافق نیز تمام شود، سپاه پاسداران را از فهرست سیاه بیرون نخواهد کرد.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد. اما ادارهٔ جوبایدن برای احیای این توافقنامه تلاش دارد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG