لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا به اوکراین جت‌های جنگی می‌فرستد


رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا روز یکشنبه ۲۷ فبروری (هشتم حوت) گفت که این اتحادیه برای نخستین بار به یک کشور (اوکراین) خریداری و انتقال تسلیحات را تمویل می‌کند.

اورسلا فون‌در لاین در بروکسل، پایتخت بلجیم گفت:‌ "اتحادیهٔ اروپا برای نخستین بار خریداری و انتقال تسلیحات و تجهیزات را برای یک کشوری تمویل می کند که زیر حمله قرار دارد." اما مشخص نکرد که این تسلیحات و تجهیزات نظامی از کدام کشورها خریداری خواهد شد.

این مقام ارشد اتحادیه‌ اروپا همچنین گفت که علاوه بر تعزیرات قبلی، تعزیرات جدید نیز بر روسیه وضع می‌شود.

خانم درلاین افزود:‌ " نخست، ما حریم هوایی اتحادیهٔ اروپا را به طیاره هایی مسدود می کنیم که روسیه مالک آن است، در روسیه ثبت یا توسط روسیه کنترول می شوند."

او اضافه کرد که طیاره های مربوط روسیه نه اجازهٔ‌ نشست و پرواز به کشور‌های اتحادیهٔ اروپا و نه اجازهٔ عبور از حریم هوایی این اتحادیه را خواهد داشت.

پیش از این هم،‌ شماری از کشور‌های عضو اتحادیهٔ‌ اروپا حریم فضایی خود را به روی روسیه مسدود کرده اند.

در واکنش به این اقدام، روسیه نیز حریم‌هوایی خود را به روی پرواز‌ها از کشور‌های بالتیک مسدود کرده است.

خانم درلاین افزود که "ماشین رسانه یی کرملین" به شمول "روسیهٔ امروز و اسپوتنیک" در اروپا ممنوع خواهد شد تا این رسانه‌ها "بیش از این قادر نباشند دروغ پراگنی کرده و جنگ پوتین را توجیه کنند."

این مقام اتحادیه‌‌ اروپا گفت که حکومت بلاروس نیز هدف تعزیرات قرار خواهد گرفت.

به گفته‌ٔ خانم درلاین "ما یک متجاوز دیگر را نیز با یک بسته جدید تعزیرات هدف قرار می دهیم،‌ رژیم لوکاشینکو (رییس جمهور بلاروس) و مهم‌ترین سکتور‌های آن‌ها را هدف قرار می‌دهیم."

الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاورس، متحد نزدیک ولادیمیر پوتین،‌رییس جمهور روسیه است، و به قوای روسی اجازه داده است تا از شمال آن کشور بر اوکراین حمله کند.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ کشور‌های غربی به صورت جداگانه و یا هم دسته جمعی تعزیرات شدید را بر روسیه وضع کرده اند.

در همین حال،‌ جوسپ بوریل، رییس روابط خارجی اتحادیهٔ اروپا،‌ گفته است که این اتحادیه "جت‌های جنگی" را به اوکراین می فرستد تا آن‌کشور بتواند در برابر اردوی روسیه مقابله کند.

آقای بوریل گفت:‌‌ "ما تنها در مورد مهمات صحبت نمی‌کنیم. ما تسلیحات مهم را برای جنگ ارسال می کنیم." اما مشخص نکرد که کدام کشور اروپایی چه زمانی و چه نوع جت جنگی به اوکراین ارسال خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری در نخستین روز حمله بر اوکراین، بدون ذکر نام کدام کشور مشخص هشدار داد که هرگونه مداخله با عملکرد روسیه موجب "پیامد‌هایی خواهد شد که آن‌ها هرگز ندیده اند".

پس از چهار روز حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین،‌ حالا قوای هسته‌ای روسیه به دستور رییس جمهور پوتین در حالت آماده باش ویژۀ نظامی قرار گرفته است.

ایالات متحده در واکنش به این اقدام مسکو گفت که دستور آماده باش برای نیروی هسته‌ای تشدد "کاملاً غیرقابل قبول" است و به گفتۀ سخنگوی قصر سفید، رهبر روسیه می‌خواهد که با بنا کردن تهدیدات "تهاجم بیشتر" بر اوکراین را توجیه کند.

XS
SM
MD
LG