لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا خواستار وضع تحریم‌های جدید بر روسیه و شرکت‌های درون‌سازی ایران شد


اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) وضع تحریم‌های جدیدی را بر روسیه پیشنهاد کرده است که سبب قطع صادرات وسایل و ابزار به ارزش ۱۱ میلیارد یورو (حدود ۱۱.۸ میلیارد دالر) به روسیه شده و نیز تولید کنندگان طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) های ایران را هدف قرار می‌دهد.

اورسلا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا ابراز آرزومندی کرد که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با تحریم‌های جدید توافق کند تا به عنوان بخشی از تحریم‌های گروه جی۷ در آستانۀ یک سالگی تهاجم مسکو بر اوکراین، بر روسیه اعمال شود.

او گفت: "ما شماری از کالاهای صنعتی را که روسیه به آن نیاز دارد، هدف قرار می‌دهیم تا [روسیه] نتواند از کشور سوم آن را تامین کند. کالاهای اساسی چون وسایل برقی، وسایط ویژه، پرزه‌جات ماشین آلات، پرزه‌جات لاری و ماشین‌های جت، شامل آن می‌شود."

فون در لاین گفت که اتحادیه اروپا خواستار کنترول صادرات ۴۷ وسیلۀ برقی دیگر است که در سیستم‌های تسلیحاتی روسیه به شمول "درون‌ها، میزایل‌ها و هلیکوپترها" از آن کار گرفته می‌شود.

بستۀ جدید تحریم‌ها همچنان شرکت‌های ایرانی را هدف قرار می‌دهد که برای نیروهای روسیه درون‌های تهاجمی را تولید می‌کنند. روسیه از این درون‌ها برای حمله بر زیرساخت‌ها به ویژه تاسیسات انرژی اوکراین کار می‌گیرد.

رییس کمیسیون اروپا افزود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درون‌های شاهد را به روسیه فراهم می‌کنند و به گفتۀ وی هفت نهاد ایرانی شامل بستۀ جدید تحریم ها شده اند. او با اشاره به این هفت شرکت ایرانی گفت: "آنها اکنون زیر تحریم کامل فروش اقلام حساس به روسیه قرار دارند."

از فبروری سال گذشته به اینسو که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین جریان دارد، اتحادیه اروپا تا حال نه دور تحریم‌های فلج کننده و بی‌پیشینه را بر مسکو وضع کرده است. این تحریم‌ها منابع عمدۀ صادراتی روسیه چون نفت را هدف قرار داده است.

اما دپلوماتان اتحادیه اروپا تصدیق می‌کنند که دیگر بخش‌های جدیدی نمانده است که هدف تحریم‌های جدید قرار گیرند.

جوسیپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در تحریم‌های جدید حدود ۱۰۰ فرد و نهاد شامل اند که سرمایه‌های آنان منجمد شده و شامل فهرست منع صدور ویزه می‌شوند. او گفت: "در این تحریم‌ها کسانی شامل اند که در فعالیت‌های نظامی برای تصامیم سیاسی، شایعه پراگنی و نشر معلومات غلط مسوول پنداشته می‌شوند."

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "کسانی را که هدف قرار می‌دهیم در آدم‌ربایی‌ها، استرداد اجباری کودکان اوکراینی به روسیه و فرزندی گرفتن جبری آنان و غارت منابع اوکراین دست داشته اند."

XS
SM
MD
LG