لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا بر سپاه پاسداران ایران تعزیرات وضع کرد


اتحادیهٔ اروپا روز دوشنبه ۲۲ می (اول جوزا) دارایی‌های بخش سرمایه‌گذاری سپاه پاسداران ایران را منجمد کرد و دلیل آنرا سرکوب ''وحشیانه'' اعتراضات ضد حکومتی پس از کشته شدن مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ ایرانی، عنوان کرد.

این بار هشتم است که اتحادیهٔ اروپا به خاطر سرکوب معترضان در ایران، تعزیرات را بر ایران وضع می‌کند.

اتحادیهٔ اروپا که متشکل از ۲۷ عضو است، همچنین گفته است که بنیاد تعاون سپاه که سرمایه گذاری‌های سپاه پاسداران را مدیریت می‌کند،‌ به خاطر ''انتقال پول برای سرکوب وحشیانهٔ [معرضان توسط] رژیم" درج فهرست سیاه ممنوعیت صدور ویزهٔ اتحادیهٔ اروپا شده است.

ایالات متحدهٔ امریکا از قبل سپاه پاسداران ایران و نیروهای قدس، را درج سازمان تروریستی خارجی آن کشور کرده است و در ماه جنوری سال روان میلادی بار دیگر تعزیرات را بر سپاه وضع کرد.

اتحادیهٔ اروپا همچنین سازمان "بسیج مستضعفین" را که تصامیم سپاه پاسداران را در پوهنتون‌های ایران عملی می‌کند، درج فهرست سیاه‌ این اتحادیه کرده است.

اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

پس از آغاز سرکوب معترضان در ایران، اتحادیه‌ٔ اروپا بر کم و بیش ۱۶۰ شخصیت حقیقی و حکمی که شامل شرکت‌های ایران می‌شود تعزیرات وضع کرده است. این تعزیرات شامل منجمد کردن دارایی‌ها این شخصیت‌ها در اروپا می‌شود.

این تعزیرات اتحادیهٔ اروپا فقط چند روز پس از آن وضع شد که حکومت ایران چندین معترض را به خاطر اشتراک در اعتراضات ضد حکومتی، به دار ‌آویخت.

قوهٔ قضاییه ایران به تاریخ ۱۹ می (۲۹ ثور) گفت که سه مرد را به اتهام کشتن اعضای نیروهای‌ امنیتی آن کشور در جریان اعتراضات ضد حکومتی که پس از مرگ مهسا امینی،محکوم شده بودند، اعدام کرد.

شماری از کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا تلاش کرده اند تا سپاه پاسداران ایران درج فهرست سازمان‌های تروریستی شود. اما مقامات اتحادیهٔ اروپا گفته اند که ثبوت مبنای قانونی چنین اقدام بسیار پیچیده است.

سپاه پاسداران ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاسیس شد، نیروی ویژه‌ای است که مسوول حفاظت از رژیم ایران در برابر تهدیدات داخلی و خارجی می‌باشد. سپاه پاسداران نفوذ زیادی در ایران دارد و بخش‌هایی از اقتصاد و نیروهای مسلح را کنترول می‌کند و مسوولیت برنامه‌های میزایلی و هسته‌ای ایران را نیزبر عهده دارد.

XS
SM
MD
LG