لینک های دسترسی

Breaking News

نشر خاطرات کارمند پیشین CIA و غوغای تازه در پاکستان


زندانی شدن دیویس در پاکستان تنش شدید سیاسی را میان واشنگتن و اسلام آباد ایجاد کرد
زندانی شدن دیویس در پاکستان تنش شدید سیاسی را میان واشنگتن و اسلام آباد ایجاد کرد

نشر کتاب خاطرات یک قراردادی پیشین ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده یا CIA واکنش خشمگینانه شماری از مقام‌ها و سیاستمداران پاکستانی را بر انگیخته است.

ریموند دیویس، قراردادی سی آی ای، یادداشت های خود را در یک کتاب تحت عنوان "قراردادی: چگونه وارد زندان پاکستان شدم و بحران دپلوماتیک آفریدم" نشر کرد.

به تاریخ ۲۷ جنوری ۲۰۱۱،دو مردی که ادعا می‌شود مهاجمان مسلح بودند، به ضرب گلوله از سوی ریموند دیویس در شهر لاهور پاکستان کشته شدند. با وصف معافیت دپلوماتیک، دیفیس به اتهام جنایی زندانی شد.

آقای دیویس در کتاب خاطرات خود به نقش رئیس پیشین استخبارات پاکستان یا آی اس آی پرداخته است. او وضاحت داده است که چگونه پرداختن ۲.۴ میلیون دالر خونبها به خانواده های قربانیان، سبب رهایی وی از زندان پاکستان شد.

یک مقام استخبارات پاکستان که نخواسته است نامش گرفته شود به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که پس از نشر این کتاب، چنین کمکی به ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده در آینده صورت نخواهد گرفت.

عمران خان، رهبر تحریک انصاف پاکستان، که منتقد سیاست‌های امریکا است با نشر تصویر روی جلد این کتاب در تویتر خود نگاشته است "همۀ پاکستانی‌ها باید این کتاب را بخوانند تا درک کنند که چقدر در داخل کشور خود شان برایشان احترام اندک گذاشته می‌شود".

قضیۀ دیویس تنش بی پیشینه را در روابط میان ایالات متحده و پاکستان ایجاد کرد تا اینکه وی پس از سپری کردن بیش از یک و نیم ماه در زندان به تاریخ ۱۶ مارچ ۲۰۱۱ با پرداخت خونبها از قید رها شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG