لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور قزاقستان: مبارزه با تروریستان ادامه خواهد داشت


ریيس جمهور قزاقستان می‌گوید که در تلاش برای فرونشاندن ناآرامی ها مبارزه با "تروریستان" ادامه خواهد داشت.

قاسم جومارت توقایف این سخنان را امروز هشتم جنوری (۱۸ جدی) در یک تماس تلیفونی با ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ابراز داشت.

براساس اعلامیه‌ٔ ریاست جمهوری قزاقستان، آقای توقایف به همتای روسی خود گفته است که باوجود اقدامات اخیر، کشورش هنوزهم در برخی نقاط شاهد حملات تروریستان است.

در این حال، مسکو امروز از اعزام نیروی بیشتر روسی به قزاقستان خبر داد. به گفته وزارت دفاع روسیه، این نیروها در چارچوب ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی، اعزام شده اند.

نیروهای روسی اعزام شده به قزاقستان
نیروهای روسی اعزام شده به قزاقستان

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده دیروز هفتم جنوری (۱۷ جدی) گفت که پس از دعوت کردن نیروهای روسی برای فرونشاندن ناآرامی‌ها، بیرون کردن آنان برای قزاقستان دشوار خواهد بود.

او به خبرنگاران گفت: "فکر می‌کنم یکی از درس‌های تاریخ معاصر این است که وقتی روس‌ها داخل خانهٔ تان شد، برخی اوقات بیرون کردن آنان بسیار دشوار می‌شود."

آقای بلینکن گفت که حکومت قزاقستان می‌توانست از عهدهٔ این مشکل برآید، اما واضح نیست که چرا از بیرون کمک طلب کرد.

قاسم توقایف امروز گفت که برای مبارزه با تظاهراتی که هفته گذشته به سبب افزایش قیمت نفت در آن کشور آغاز شد، اعضای این سازمان را به کمک طلب کرد.

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که همه نیروهای شامل در گروه اعزام شده روسی، آموزش های خاص را فراگرفته اند و تجربه جنگ واقعی را دارند و "آن عده از سربازان روسی که به جمهوری قزاقستان رسیده اند، به کار خود آغاز کرده اند. در حال حاضر، با منسوبین قزاقی یکجا، ما کنترول میدان هوایی الماتا را دوباره بدست گرفته ایم".

سازمان پیمان امنیت جمعی اعزام ۲۵۰۰ سرباز را که عمدتاً نظامیان روسی اند، به عنوان قوای حافظ صلح به قزاقستان منظور کرده است.

در عین حال، کمیته امنیت ملی قزاقستان به روز شنبه از دستگیری کریم ماسیموف، ریيس پیشین اداره مبارزه با تروریزم آن کشور خبر داد. این کمیته گفته است که کریم ماسیموف به اتهام خیانت توقیف شده است.

کریم ماسیموف
کریم ماسیموف

آقای ماسیموف که اخیراً ریاست کمیته امنیت ملی قزاقستان را نیز عهده دار بود، هفته گذشته از سوی ریيس جمهور قزاقستان سبکدوش شد.

آقای ماسیموف دو بار به عنوان صدراعظم این کشور نیز کار کرده است، و یکی از حامیان نزدیک نورسلطان نظربایوف، رییس جمهور پیشین قزاقستان پنداشته است.

تظاهرات در قزاقستان در اواخر هفته گذشته در اعتراض به افزایش نرخ نفت در بخش‌های غربی این کشور آغاز شد و به زودی به سراسر این کشور گسترش یافت.

ریيس جمهور توقایف، در تلاش برای رسیدگی به این تظاهرات، به نیروهای امنیتی دستور داده است تا افرادی را که در ناآرامی ها دست دارند، بدون هشدار به ضرب گلوله بکشند.

ایالات متحده و ملل متحد بر رعایت معیارهای حقوق بشری تاکید کرده اند.

ستیفن دوجیریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد گفت که ما وضعیت در قزاقستان را از نزدیک دنبال می کنیم و بار دیگر از همه طرف ها می‌خواهیم که از خویشتنداری کار بگیرند، "از خشونت دوری کنند و برای رسیدگی به وضعیت به طریق صلح‌آمیز متوسل شوند. مردم باید صلح آمیز اعتراض کنند. کشتن منسوبین پولیس و دیگران قابل پذیرش نیست، کشتن اعتراض کنندگان نیز قابل قبول نیست. در هرگونه حالت، ضرورت واضح برای احترام به حقوق بشر و معیارهای بین المللی وجود دارد".

وزارت داخله قزاقستان به روز شنبه گفت که در جریان ناآرامی های اخیر، نیروهای امنیتی ۲۶ معترض را کشته اند و ۱۸ منسوب امنیتی نیز کشته شده است. به گفته این وزارت، بیش از ۴۴۰۰ نفر دیگر توقیف شده اند.

XS
SM
MD
LG