لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش اعتراضات مردمی در ایران؛ تبریز و اردبیل به صف معترضان پیوستند


دامنه اعتراضات سراسری که ۱۱ روز پیش در برخی شهرهای خوزستان ایران آغاز شد و پس از چند روز به ولایت‎های لرستان، اصفهان، تهران و البرز دامن گسترد، اکنون به شمال غرب ایران گسترش یافته است.

ویدیوهای ارسالی به صدای امریکا و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که ولایت‌های آذربایجان شرقی و اردبیل نیز به صف معترضان پیوسته‌اند و همزمان شعارهایی علیه ارکان جمهوری اسلامی در نقاط مختلف ایران سر داده می‌شود.

ولایت خوزستان که خاستگاه این اعتراضات است، روز شنبه، در دهمین روز پیاپی اعتراضات به بی‌آبی، با تدابیر امنیتی شدید رو به رو بود.

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که در برخی نقاط ایران جریان برق قطع شده و برخی ساحات، به ویژه ساحاتی که شاهد اعتراضات بوده است، قطع انترنت را تجربه کرده است.

بنا بر گزارش‌های تصویری، در دهمین روز از اعتراضات سراسری، عده قابل توجهی از مردم تبریز با شعار "آذربایجان بیدار است و از خوزستان پشتیبانی می‌کند" به خیابان‌ها برآمدند.

شماری از ویدیوهایی که در دسترس صدای امریکا رسیده است، از رویارویی معترضان با پولیس خبر می‌دهد و در یکی از این ویدیوها زنی دیده می‌شود که رو به نیروهای گارد ویژه شعار "مرگ بر جمهوری اسلامی" سر می‌دهد.

در روزهای گذشته در تبریز فراخوانی برای تجمع حمایتی از مردم خوزستان که با مشکل جدی بی‌آبی روبرو اند، منتشر شده بود که بنا بر گزارش‌ها، برای جلوگیری از برگزاری این تجمع ده‌ها تن از فعالان در این شهر بازداشت شدند.

با اینحال، حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفت که "اگر شرایط ما مثل سال‌های پیش بود، امروز مشکلی در خوزستان نداشتیم. مشکلات به خاطر این است که ما نمی‌توانیم آب سدها را رهاسازی کنیم."

آقای روحانی با بیان اینکه ورودی آب سدها در سال جاری با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده، او ابراز امیدواری کرد تا "خداوند رحمتش را بر مردم" ایران نازل کند.

این در حالی است که ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، در گزارشی با اشاره به مواردی چون "سدسازی‌های بی‌قاعده" و "استخراج‌های خارج از ضوابط" بخش بزرگ مشکل خوزستان را به "تصمیم‌گیری های عجیب و گاهی اشتباهی" در حوزه محیط زیست ربط داده است.

XS
SM
MD
LG