لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون حق مردم ایران است


پس از روزها اعتراض مردم خوزستان ایران به کمبود آب، حسن روحانی، رییس جمهور ایران می‌گوید که شهروندان ایران "حق" دارند که تظاهرات کنند.

خوزستان یکی از ولایت‌های ثروتمند ایران و تولید کننده اصلی نفت آن کشور است اما مردم آن از ماه مارچ بدینسو با خشکسالی شدید و گرمای طاقت فرسا دست و پنجه نرم می‌کنند.

آقای روحانی گفت: "ممکن است مردم خوزستان معترض باشند که اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون مشکلی ندارد. این اعتراضات حق مردم است. مردمی که در دمای بالای ۵۰ درجه زندگی می‌کنند با مشکل کم آبی این حق طبیعی را دارند که سخن بگویند، حرف بزنند، اعتراض بکنند و حتا به خیابان بیایند در چارچوب قانون."

براساس گزارش رسانه‌ها و مقامات ایرانی تاکنون کم از کم سه نفر به شمول یک افسر پولیس در این تظاهرات کشته شده اند. مقامات ایرانی گفته اند که "فرصت طلبان" و "آشوبگران" بالای معترضان و نیروهای امنیتی تیر اندازی کرده اند.

رسانه‌های فارسی زبان مستقر در خارج از ایران، ویدیو های را به نشر رسانده اند که در آنها صد‌ها معترض در چندین شهر در حالیکه توسط پولیس ضدشورش محاصره شده بودند، راهپیمایی کرده و علیه مقامات شعار می‌دادند.

رییس جمهور ایران خطاب به مردم خوزستان گفت که نگذارید دشمنان ما خوشحال شوند و از آنان خواست تا "اگر مشکلی است" از مجرای قانون حل کنند.

اکثریت شهروندان خوزستان را اقلیت بزرگ عرب تشکیل می‌دهد که همواره از حاشیه رانده شدن توسط مقامات شاکی اند.

این ولایت در سال ۲۰۱۹ نیز کانون اعتراضات ضد دولتی بود که سایر مناطق ایران را نیز لرزاند.

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنجشنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) از آزادی بازداشت شدگان حوادث اخیر در خوزستان خبر داد.

آقای شمخانی در تویتی گفت: "به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند. اعتراض حق طبیعی و قابل پذیرش در جمهوری اسلامی است."

در طول سالها، موج‌های گرما و توفان‌های ریگ در فصل تابستان که از عربستان سعودی و عراق به ایران می‌رسد، دشت‌های یک وقت پربار خوزستان را خشک کرده و دانشمندان می گویند تغییرات اقلیم خشکسالی‌ها را بیشتر می کند.

XS
SM
MD
LG