لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی داکتران واقعی از فعالیت داکتران تقلبی در هرات


داکتران ولایت هرات میگویند عدم نظارت درست مسئولین صحت عامه کشور باعث شده تا شماری از افراد استفاده جو با نام داکتر از مردم اخاذی نمایند.

این داکتران می گویند عدم پیگیری این موضوع از سوی مسئولین ، بی باوری مردم نسبت به طبابت و داکتران را بدنبال خواهد داشت.

طی 12 سال اخیر افراد سود جو از هر روشی برای فریب مردم در افغانستان استفاده کردند اما اینبار شیوه ای جدید را روی دست گرفته اند که توجه کمتر کسی را به خود جلب میکند و آن هم سوء استفاده از نام داکتران است.

شاید شنیدن این موضوع به شما چنین ذهنیتی بدهد که محدوده فعالیت این افراد یا "داکتران تقلبی" فقط مناطق دوردست است.

اما حالا و در تازه ترین مورد مسئولان عدلی و قضایی هرات از بازداشت یک داکتر تقلبی دندان در این ولایت خبر می دهند که سالها وظیفه طبابت را انجام داده است.

قاضی غلام رسول منصور رییس محکمه ابتدایی هرات میگوید این فرد بدون داشتن کدام سند تحصیلی و سواد کافی در ولسوالی گذره این ولایت هر روز برای ده ها تن از مردم خدمات صحی ارایه مینموده که سرانجام توسط نیروهای امنیتی شناسایی شده است.

رئیس محکمه ابتدایی هرات می گوید:
"شخصی که بر اثر شکایت دو تن از متضررین به اتهام اینکه بدون مجوز قانونی دولت و وزارت صحت عامه و بدون اینکه تحصیلات مسلکی داشته باشد و یا حتی حروف الفبای انگلیسی را یاد داشته باشد به طبابت مردم میپرداخت و توسط ریاست امنیت ملی بازداشت شده و بعد از اقامه صورت دعوا ، محکمه شخص مذکور را به دو سال حبس تنفیذی محکوم نمود."

شماری از مردم هرات نیز این موضوع را تایید کرده و از مسئولین خواهان پیگیری جدی آن هستند.

داکتر نثار احمد مصدق رییس اتحادیه داکتران هرات نیز در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا ، داکتران تقلبی را افرادی میخواند که یا از دوره اموزشی نرسنگ فارغ التحصیل شده اند و یا بگونه تجربی در نزد داکتران مسایلی را فرا گرفته اند.

رئیس اتحادیه داکتران هرات می گوید:
"در ولسوالی ها و اطراف جایی که داکتر وجود ندارد و مردم نیاز به کمک های طبی دارند ما نرس های فعالی داریم که می تواند موثر واقع شود اما این اجازه را اینها در داخل شهر ندارند چون اینجا شفاخانه های دولتی و خصوصی زیادی وجود دارد و متخصصین زیادی وجود دارد که متیوانند مردم را کمک کنند اما این افراد متاسفانه این کار نادرست را انجام داده و در پایین نام خود با خط ریز اسیستانت{دستیارداکتر} می نویسند و در بالای نام خود با خط درشت داکتر می نویسند."

از سوی دیگر داکتر منوچهر مطهری یکی از متخصصین شفاخانه هرات دلیل رونق کار کلاهبرداران را ، ضعف در دستگاه های نظارتی و صحی و وضعیت نابسامان اقتصادی مردم عنوان میکند.

داکتر مطهری می گوید"دلیل اساسی ان از نظر من عدم نظارت کافی و درست از طریق ارگان های ذیصلاح از جمله وزارت صحت عامه و ارگان های عدلی و قضایی است که کوتاهی انها باعث شده تا افرادی نه تنها در رشته طبابت بلکه در رشته های دیگر به کارهای غیر قانونی بپردازند."

خواستیم تا در این مورد نظر مسئولین وزارت صحت عامه کشور را نیز با خود داشته باشیم اما با وجود تماس های مکرر حاضر به پاسخگویی نشدند.
XS
SM
MD
LG