لینک های دسترسی

Breaking News

دهقانان در فاریاب پس از ممنوعیت کشت کوکنار به کشت‌های بدیل رو آورده‌اند


دهقانی در حال جمع‌آوری محصولات زراعتی
دهقانی در حال جمع‌آوری محصولات زراعتی

شماری از دهقانان در ولایت فاریاب می‌گویند که پس از ممنوعیت کشت کوکنار توسط حکومت طالبان، آنان به کشت بذر‌های بدیل رو آورده و بیشتر تلاش می‌کنند که در کنار گندم، زمین ‌ای شان را به سبزی و میوه اختصاص دهند.

رحمت‌ الله، یکی دهقانان در ولایت فاریاب که از ۱۰ سال به اینسو در زمین داری و زراعت مصروف کار است، به صدای امریکا گفت که امسال پس از برداشت حاصلات خربوزه و تربوز، در زمین‌های خود شلغم کشت کرده است.

او اضافه کرد که از میزان حاصل‌ دهی کشتزارهای خود راضی است و مخارج خانواده‌اش را از طریق دهقانی به دست می آورد.

این دهقان در ادامه گفت که پس از ممنوعیت کشت کوکنار از سوی حکومت طالبان، کشاورزان به کشت‌های بدیل رو آورده اند. او ادعا کرد که امسال تمامی دهقانان در ولایت فاریاب تصمیم گرفته اند که کوکنار کشت نکنند.

او با اشاره به اینکه حکومت طالبان کشت کوکنار را منع قرار داده به صدای امریکا گفت:" کوکنار پولش هم حرام است و خودش هم حرام است. حالی گندم میکارم، اگه نان نباشه مردم چه بخورند. زردک و شلغم خوب است."

این دهقان چهار جریب زمین خود را به شلغم اختصاص داده و هم اکنون مصروف برداشت حاصلات آن است.

با این حال، کشاورزان در ولایت فاریاب از کمبود آب برای آبیاری زمین‌های شان رنج می برند. رحمت الله با ابراز نگرانی از خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر گفت که کشتزارهای او و سایر دهقانان در سال گذشته به دلیل کمبود آب متاثر شد و حاصل دهی کمتری داشت.

سازمان ملل متحد می‌گوید که خشکسالی شدید در سه سال گذشته در افغانستان تاثیر بدی بر محصولات زراعتی داشته است که در نتیجه درآمد زراعتی در این سه سال از حد متوسط کاهش یافته و خانواده‌های بی‌شماری مجبور شده اند که برای زنده ماندن و مقابله با وضعیت از راهکارهای مختلف استفاده کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG