لینک های دسترسی

Breaking News

خشکسالی و کاهش حاصلات در بلخ؛ دهقانان نگران اند


خشکسالی و کاهش حاصلات در بلخ؛ دهقانان نگران اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:41 0:00

شماری از دهقانان در ولایت بلخ می گویند که تغییرات اقلیمی و خشکسالی زراعت این ولایت را متاثر ساخته و سبب شده که میزان حاصلات زراعتی در بلخ کاهش چشمگیری داشته باشد.

شماری از دهقانان در ولایت بلخ می گویند که تغییرات اقلیمی و خشکسالی زراعت این ولایت را متاثر ساخته و سبب شده که میزان حاصلات زراعتی در بلخ کاهش چشمگیری داشته باشد.

حبیب الله یک تن از دهقانان در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ که کشت سبزیجات را نسبت به کوکنار ترجیح داده، اما خشکسالی او را نگران ساخته است.

او به صدای امریکا گفت که میزان حاصلات زراعتی دهقانان در ولایت بلخ به دلیل کاهش بارنده گی های بی سابقه به پیمانه زیاد کاهش پیدا کرده است.

به گفته او دهقانان به دلیل کمبود آب تنها به کشت سبزیجات بسنده می کنند. حبیب الله افزود که حاصلات او ناچیز بوده و تکافوی خانواده اش را نمی کند.

او گفت: "در گذشته ‌ها آب فراوان بود و همین دهدادی پر از باغ و درخت بود و حالا در نبود آب می‌ بینید، تنها همین ترکاری و کبود کاریست. حالا آب نسبت به بیست سال قبل نصف همو آب سابق نیست. "

حبیب الله و سایر دهقانان در ولایت بلخ از هم اکنون در حال آماده ساختن زمین های خود برای کشت در سال پیشرو هستند.

بادنجان رومی، گشنیز، گندنه و بامیه سبزیجات مروج برای کشت در ولایت بلخ است. دهقانان این ولایت از حکومت طالبان می خواهند که آنان را در راستای کشت های بدیل کوکنار همکاری کند.

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بلخ با تایید نگرانی دهقانان می گوید که سطح بارنده گی ها کاهش یافته است.

محمد حسین عظیمی مدیر عمومی ترویج این ریاست گفت: "در شرایط فعلی درجه حرارت باید بسیار پایین باشد، اما خیلی بالاست. ما در سال‌ های گذشته در همین موقع فصل سال دوصد، سه صد الی پنج‌ صد ملی بارنده گی داشتیم؛ اما بدبختانه حالا ما تا فعلا هشت تا ده ملی بارنده گی داریم. ببین تغییرات را ببین. صد فیصد تغییرات آمده است. ما قبلا در این موقع سال برف باری نیز داشتیم."

گفتنی است که دهقانان در ولایت بلخ زمین ‌های خود را در سال ‌های گذشته به کشت مواد مخدر اختصاص می دادند؛ اما پس از ممنوعیت کشت آن از سوی حکومت طالبان، دهقانان از کشت کوکنار دست بردار شدند.

به گفته زمین داران این ولایت کوکنار نسبت به سایر محصولات زراعتی به آب کمتر نیاز دارد و حالا که حکومت طالبان کشت آن را منع کرده، در قسمت کشت های بدیل باید دهقانان را کمک کند.

XS
SM
MD
LG