لینک های دسترسی

Breaking News

قاضی امریکایی تدابیر سختگیرانۀ ورود پناهجویان در مرزهای امریکا را تمدید کرد


پناهجویان در عقب دیوار مرزی ایالات متحده با مکسیکو
پناهجویان در عقب دیوار مرزی ایالات متحده با مکسیکو

یک قاضی محکمۀ فدرال ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) لغو فرمان محدودیت‌هایی را که بخاطر جلوگیری از شیوع کروناویروس در مرز صادر شده بود برای دو هفته به تاخیر انداخت.

این فرمان قرار بود به تاریخ ۲۳ ماه می ملغی قرار داده شود. رابرت سمرهیز، قاضی فدرال گفت که در مورد آمادگی ادارهٔ بایدن برای لغو این فرمان به تاریخ ۲۳ می تردید دارد.

براساس این فرمان، مقامات مرزی می‌توانند بخاطر جلوگیری شیوع کروناویروس، پناهجویان سیاسی و سایر پناهجویان را بلافاصله به مکسیکو بفرستند. تاکنون بیش از ۲۰ ایالت از جمله تکزاس و اریزونا برای حفظ این فرمان درخواست کرده اند.

قاضی سمرهیز یک جلسه استماعیه را به تاریخ ۱۳ ماه می برنامه ریزی کرده تا دلایل مقامات را در مورد لغو و یا عدم لغو این فرمان بشنود.

تصمیم به پایان دادن این فرمان از سوی مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده در اوایل ماه اپریل گرفته شد که با انتقادات فزاینده‌ای حتا از سوی مقامات حزب دموکرات مواجه شد. منتقدان ادعا می‌کنند که دولت برای مدیریت افزایش بی پیشینه پناهجویان آماده نیست.

وزارت عدلیه ایالات متحده از اظهار نظر در مورد این حکم خودداری کرده اما ادارهٔ بایدن گفته است که از حکم قاضی فدرال پیروی خواهد کرد اما مدعی شده که این امر مانع آمادگی برای پایان دادن این محدودیت‌ها به تاریخ ۲۳ می خواهد شد.

براساس این فرمان که در ماه مارچ ۲۰۲۰ توسط دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا اجرایی شد بیش از ۱.۸ میلیون بار پناهجویان از امریکا اخراج شده اند و ۲۲۱ هزار بار از ورود شان از طریق مرز مکسیکو جلوگیری شده است.

این ارقام بلندترین میزان مهاجرت را در ۲۲ سال گذشته نشان می‌دهد و از اینرو نگرانی‌هایی در مورد توانایی دولت برای رسیدگی به این تعداد پناهجویان و لغو فرمان محدودیت‌ها وجود دارد.

مقامات مرزی ایالات متحده گفته اند که در ماه مارچ سال جاری ۲۱۰ هزار پناهجو را که می‌خواستند به گونه غیرقانونی از مکسیکو وارد امریکا شوند، بازداشت کرده اند.

این بالاترین رقم ماهانه بازداشت پناهجویان در دو دههٔ اخیر است که به گفتهٔ کارشناسان، در چند ماه آینده برای جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، درد سرساز خواهد شد.

آقای بایدن که خود یک دموکرات است، پس از به قدرت رسیدن در ماه جنوری ۲۰۲۱ تعهد کرد که بسیاری از پالیسی‌های مهاجرتی سخت‌گیرانهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، را که یک جمهوری خواه است، تغییر خواهد داد.

شماری از جمهوری خواهان می‌گویند که لغو پالیسی‌های مهاجرتی آقای ترمپ، مهاجرت‌های غیرقانونی را بیشتر تشویق کرده است. آنان هشدار داده اند که با لغو این فرمان ممکن مهاجرت‌های غیر قانونی به این کشور بیشتر شود.

اما مدافعان حقوق پناهجویان می‌گویند که این محدودیت‌ها افرادی را که از آزار و شکنجه از کشورشان فرار می‌کنند به خطر می اندازد و حقوق درخواست حفاظت را تحت قوانین ایالات متحده و معاهدات بین المللی نقض می‌کند.

XS
SM
MD
LG