لینک های دسترسی

Breaking News

دزد مدال 'جایزۀ نوبل ریاضی' شناسایی شد


کوچر بیرکار این جایزه را طی مراسمی در برازیل دریافت کرد
کوچر بیرکار این جایزه را طی مراسمی در برازیل دریافت کرد

مدال طلای فیلدز که به "جایزۀ نوبل ریاضی" نیز مشهور است، به یک ریاضی‌دان کرد ایرانی تبار ساکن بریتانیا داده شد، اما کمتر از یک ساعت بعد از اهدای مدال، این جایزه به سرقت رفت.

کوچر بیرکار ریاضی‌دان کرد‌ تبار پناهندۀ بریتانیا، روز چهارشنبه طی مراسمی در شهر ریو دی جنیروی برازیل به عنوان یکی از چهار برندۀ جایزۀ فیلدز که برگزیده شد.

به گزارش خبر گزاری فرانسه، آقای بیرکار ۴۰ ساله، تحقیقاتی در زمینۀ هندسه داشته و جایزه ۱۵ هزار دالری فیلدز را نیز به خاطر این تحقیقات دریافت کرد.

مدال که طلای ۱۴ عیار داشت، در بکس دستی پروفیسور کوچر بیرکار بود و با ناپدید شدن بکس، مدال نیز ناپدید شد. برگزار کننده مراسم "کنگره بین المللی ریاضی‌دان ها" به خاطر این رویداد ابراز تاسف کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پس از بررسی تصاویر مربوط به مراسم توسط پولیس، کم از کم تصاویر دو مظنون سرقت این جایزه کشف و شناسایی شد، اما از دستگیری آنان تا کنون گزارشی در دست نیست.

کوچر بیرکار، کرد، متولد ایران و دارای سند ماستری از دانشگاه تهران است. آقای بیرکار که سال‌ها پیش به بریتانیا پناهنده شد، در آن کشور به تحصیلات ادامه داد و اکنون در دانشگاه معتبر کمبریج کار می کند.

جایزه فیلدز از سال ۱۹۵۴ به اینسو اهدا می شود و چون جوایز نوبل در رشته ریاضی اهدا نمی شود، از جایزۀ فیلدز به عنوان "نوبل ریاضیات" یاد می شود.

پیش از آقای بیرکار، مریم میرزاخانی، بانوی ایرانی تبار دیگر نیز در سال ۲۰۱۴ توانسته بود برندۀ جایزۀ فیلدز شود. خانم میرزاخانی سال گذشته به دلیل ابتلا به سرطان در سن ۴۰ سالگی درگذشت.

XS
SM
MD
LG