لینک های دسترسی

Breaking News

رییس فیفا منتقدان جام جهانی قطر را به 'ریاکاری' متهم کرد


پس از اینکه انتقادها در مورد برگزاری جام جهانی در قطر به اوج خود رسید، جیانی اینفانتینو، رییس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در نشست خبری آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور پیدا کرد و به تندی از کشورهای اروپایی انتقاد و از قطر دفاع کرد.

از سال‌ها به اینسو گزارش‌های منتقدانه در ارتباط به برگزاری جام جهانی در قطر، به نشر رسیده، اما در روزهای اخیر انتقادات از جمله وضعیت کارگران درقطر، ممنوعیت نوشیدن الکول و تبعیض علیه همجنسگرایان در روزنامه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

رییس فیفا، منتقدان رفتار قطر میزبان جام جهانی با کارگران مهاجر را به ریاکاری متهم کرد و گفت که به جای صحبت از وضعیت کارگران در قطر، به دلیل تاریخ خودشان عذرخواهی کنند.

او گفت: "من اروپایی هستم. برای کاری که سه هزار سال در سرتاسر جهان انجام داده ایم، باید قبل از دادن درس‌های اخلاقی به دیگران، برای سه هزار سال آینده عذرخواهی کنیم." او افزود: "این درس اخلاقی یک طرفه فقط ریا است."

اینفانتینو گفت که تعامل تنها راه برای بهبود حقوق بشر است. او افزود:"من در درک انتقاد مشکل دارم. ما باید برای کمک به این افراد، در آموزش و پرورش و دادن آینده بهتر و امید بیشتر به آنها سرمایه گذاری کنیم. همه ما باید خودمان را آموزش دهیم، بسیاری از چیزها کامل نیستند اما اصلاحات و تغییر زمان می‌گیرد."

رییس فیفا افزود: "دوحه آماده است، قطر آماده است و البته این بهترین جام جهانی خواهد بود."

فیفا روز جمعه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) اعلام کرد که فروش آب‌جوی (بیر) الکولی در ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر ممنوع است.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی گفتگوها بین مسوولان این فدراسیون و مقام‌های قطر، غرفه‌های فروش آب‌جو الکولی از ورزشگاه‌ها برچیده می‌شوند و فروش مشروبات الکولی فقط در مکان‌های دارای مجوز انجام خواهد شد.

این اعلام فیفا واکنش‌های زیادی را در پی داشت، اما رییس فیفا گفت هنوز مکان های کافی در قطر وجود دارد تا برای ۱۰۰هزار نفر همزمان آب‌جو فراهم کند.

او گفت: " اگر برای سه ساعت در روز نتوانید آب‌جو بنوشید، زنده خواهید ماند."

اینفانتینو گفت قوانین ممنوعیت آب‌جو در ورزشگاه ها در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا، پرتگال و اسکاتلند نیز اعمال می‌شود اما "به نظر می‌رسد اینجا به یک چیز بزرگ تبدیل شده است زیرا کشور مسلمان است".

رییس فدراسیون بین المللی فوتبال گفت که باوجود این همه انتقادات، فیفا از جام جهانی قطر ۷۰۰ میلیون دالر بیشتر از چهار سال پیش درآمد بدست خواهد آورد.

اینفانتینو افزود که در مقایسه با جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، این فدراسیون ۲۰۰ میلیون دالر بیشتر در حقوق رسانه‌ای، ۲۰۰ میلیون دالر در تمویل مالی و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون در فروش تکت و میزبانی عاید خواهد کرد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بر خلاف جام‌های جهانی گذشته که در ماه جون برگزار می شد، به خاطر گرمی هوا در قطر، برای نخستین بار در ماه نومبر در این کشور حوزهٔ خلیج برگزار می شود.

مسابقات جام جهانی فوتبال قرار است فردا ۲۰ نومبر در قطر آغاز شود و تا ۱۸ دسمبر ادامه یابد. این نخستین بار است که جام جهانی فوتبال در یک کشور عربی حوزهٔ خلیج برگزار می شود.

در نخستین بازی این جام، فردا قطر به مصاف اکوادور خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG