لینک های دسترسی

Breaking News

نیم افغان‌ها از مشکلات روانی – اجتماعی رنج می‌برند – سروی


وزارت صحت عامۀ افغانستان اعلام کرد که به حمایت مالی اتحادیه اروپا و همکاری یک نهاد فرانسوی، به منظور روشن‌شدن ارقام بیماران روانی و حل مشکلات آنان، در دو سال گذشته سرویی را انجام داده که بر اساس آن از هر دو افغان، یکی با مشکلات روانی – اجتماعی مواجه است.

داکتر فدامحمد پیکان، معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت عامۀ افغانستان روز یکشنبه (۶ عقرب) در کنفرانس کاهش میزان بیماران روانی گفت که این سروی در ۱۶ ولایت افغانستان در گفتگو با ۱۲هزار و ۶۰۰ تن انجام شده است.

داکتر پیکان افزود: "از هر دو افغان، یکی آن مشکلات اجتماعی – روانی دارد، به این معنا که از سروی‌شدگان نشان داد که ۵۰ فیصد اینها یکی از مشکلات روانی را حکایه می‌کنند. یا ۲۰ فیصد اینها از هر پنج تن، یک تن اینها از سبب مشکلات روانی در ایفای نقش خود در زندگی روزمره نارسایی پیدا نموده است. باید گفت که این تودۀ بزرگ افراد تا فعلاً مریض روانی نیستند".

او تأکید کرد که این افراد بیماران روانی نیستند؛ ولی اگر به مشکلات شان رسیدگی نشود و عوامل مشکلات اجتماعی – روانی شان ریشه‌یابی نگردد، دیر یا زود به اختلالات روانی دچار خواهند شد.

بر اساس یافته‌های وزارت صحت عامۀ افغانستان، اختلالات روانی بیماران، دلایل متعدد دارد که فقر، خشونت‌های خانوادگی، جنگ و ضعف وضعیت اقتصادی، از جمله دلایل اصلی بیماری‌های روانی در افغانستان است.

به گفتۀ داکتر پیکان، ۱۱.۵ درصد کودکان افغان در زندگی روزمرۀ شان با اختلال و ناهنجاری مواجه اند و نمی‌تواند که امور روزانۀ شان را به درستی انجام دهند.

این سروی نشان می‌دهد که در یک سال، میزان بیماران افسردگی شدید چهار در صد، میزان اضطراب ۲.۷، صدمات روانی ۵.۳ و استفاده از مواد مخدر و قرص‌های خواب‌آور در بین افغان ۱۲ در صد رسیده است.

معین وزارت صحت افغانستان، گفت در بخش تداوی بیماری‌های روانی به اقدامات بیشتر نیاز است؛ اما این وزارت توانسته است که تعداد مشاورین روانی را افزایش دهد.

به گفتۀ وی، اکنون در هر مرکز صحی یک مشاور روانی به مردم مشوره می‌دهد و همین‌گونه تعداد متخصصان روانی در سراسر این کشور به ۱۱۰ می‌رسد.

XS
SM
MD
LG