لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: درگیری‌ها مرزی با نیروهای پاکستانی پایان یافت 


سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که درگیری‌های مرزی میان نیروهای پاکستانی و طالبان که پس از حملات هوایی پاکستان بر خاک افغانستان آغاز شده بود، پایان یافت.

ذبیح الله مجاهد به خبرگزاری فرانس‌ پرس گفته است که وضعیت اکنون آرام است.

مجاهد پیش از این در یک پیام ویدیویی گفته بود که بر اساس دستور وزارت دفاع حکومت طالبان، نه پایگاه نظامیان پاکستانی هدف قرار داده شد که در نتیجهٔ آن به نیروهای پاکستانی تلفات وارد شده است، اما ارقام مشخصی از تلفات نظامیان پاکستانی ارایه نکرد.

حکومت طالبان گفته است که نیروهای هوایی پاکستان یکشنبه شب گذشته در ساحهٔ لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ساحهٔ افغان- دوبی ولسوالی سپیره ولایت خوست بر خانه‌های مسکونی بمباران کردند که در نتیجۀ آن سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید، روز دوشنبه ۱۸ مارچ (۲۸ حوت) گفت که طالبان باید اطمینان بدهند که حملات ترورستی از افغانستان راه اندازی نمی‌شود. او گفت: '' ما از پاکستان نیز می‌خواهیم تا از خویشتنداری کار بگیرد و اطمینان حاصل کند که در جریات تلاش‌های ضد تروریزم، غیرنظامیان آسیب نمی‌بینند."

حکومت پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت است که هدف عملیات که بر اساس معلومات استخباراتی انجام شد "تروریست‌های مرتبط با گروه حافظ گل بهادر" بودند. بر بنیاد اعلامیه، گروه بهادر در کنار تحریک طالبان پاکستان، مسوول حملات متعدد تروریستی در داخل پاکستان بوده که سبب مرگ صدها غیرنظامی و نیروهای امنیتی شده است.

حکومت پاکستان گفته است که در جریان دو سال گذشته، بارها نگرانی‌هایش را در مورد حضور گروه‌های تروریستی، به شمول تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان با طالبان افغان شریک کرده است.

یک افسربلندپایهٔ پولیس کرم ایجنسی پاکستان بدون ذکر نامش به فرانس‌ پرس گفته است که نیروهای طالبان این ساحه را مورد حملات هاوان قرار دادند که در نتیجهٔ آن به شمول چهار تن از نیروی امنیتی،‌ نه نفر زخمی شدند.

او گفت که در نتیجهٔ این حملات، سه پوستهٔ امنیتی نیروهای پاکستانی و پنج منزل مسکونی قسماً آسیب دیده اند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تا اکنون طالبان و مرزبانان پاکستانی چندین بار در ساحهٔ مرزی تورخم و سپین بولدک-چمن و برخی ساحات دیگر مرزی درگیر شده اند و همواره هر دو طرف همدیگر را به آغاز درگیری‌ها مقصر می‌خوانند.

اسلام آباد ادعا می‌کند که تندروان پاکستانی در افغانستان مخفیگاه دارند و از آنجا حملات شان را طرحریزی کرده و در پاکستان عملی می‌کنند. اما حکومت طالبان همواره این اتهامات را رد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG