لینک های دسترسی

Breaking News

فلم 'روزهای طولانی' روایتگر روزهای واپسین جمهوریت در افغانستان


یک فلم ساز افغان در نظر دارد فلمی را در مورد سقوط جمهوریت و به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان تهیه کند.

صدام واحدی نام فلم اش را "روزهای طولانی" گذاشته است و این فلم در امریکا کارگردانی و تولید می‌شود.

او می گوید که در این فلم جریان تسلط دوباره طالبان، خروج نیروهای ناتو و انحلال نیروهای امنیتی افغانستان به صورت تصویری روایت می شود.

فلم دیگری بنام "ماری مادر" از این فلم ساز در سال ۲۰۱۷ برندۀ ۲۱ جایزه بین المللی شده است.

آقای واحدی می گوید که در "روزهای طولانی" با وجود اینکه ابعاد تفریحی زیادی گنجانیده شده است، فلم بر روابط حکومت قبلی جمهوریت با متحدین آن و همچنان آنچه متحدین حکومت قبلی در زمان سقوط جمهوریت انجام داده اند، متمرکز می‌باشد.

این فلم که نزدیک به یک میلیون دالر مصرف دارد، در چندین ایالت در امریکا تصویربرداری می شود و سال آینده در سینماها به نمایش گذاشته خواهد شد.

صدام واحدی می گوید که مرحلۀ قبل از تولید فلم در حال تمام شدن است و به گفتۀ وی مرحلۀ تولید حدود هشت ماه و ایدیت آن سه ماه دیگر را در بر خواهد گرفت.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، فعالیت سینمایی در این کشور به شدت محدود شده و اکثریت سینماگران این کشور را ترک کره اند.

لینا علم از هنرپیشه‌های سینمای افغانستان می‌گوید که تولید فلم در افغانستان دیگر ممکن نیست چون طالبان با سینما مخالف اند.

او گفت: "فلم سازان با وجود همه مشکلات تلاش دارند برای سینمای افغانستان کاری انجام بدهند، البته در بیرون از افغانستان چون دیگر امیدی برای سینما در افغانستان وجود ندارد".

اسد سکندر یک تن از سینماگران افغان از حکومت، محمد اشرف محمد اشرف غنی و حامد کرزی، روسای جمهور پیشین افغانستان انتقاد می کند و می گوید که حکومت ها در افغانستان متاسفانه حامی سینما نبودند.

آقای سکندر گفت: "حالی که رژیم طالبان است که حتا برای خانم ها اجازۀ کار داده نمی‌شود، اجازه مکتب رفتن را ندارند ما از سینما چی انتظار داشته باشیم که رشد کند".

تولید فلم "روزهای طولانی" درست در یک سالگی سقوط افغانستان بدست طالبان آغاز شده، سقوطی که مردم افغانستان همچنان در شوک ناشی از آن بسر می برند.

XS
SM
MD
LG