لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان 'ناشادترین' و فنلند 'شادترین' کشور جهان معرفی شد


در حالیکه پس از سقوط حکومت قبلی افغانستان مردم این کشور برای نخستین بار زیر حاکمیت طالبان مصروف تجلیل از نوروز اند، گزارش سالانۀ ملل متحد در بارۀ کشور های شاد جهان نشان می دهد که این کشور جنگ زده در ردهٔ آخر کشور های ''شاد" جهان قرار گرفته است.

ملل متحد روز جمعه ۱۸ مارچ ( ۲۷ حوت) در تازه ترین گزارش خود گفته است که در میان ١۴٦ کشور جهان، فنلند در جایگاه نخست و شادترین کشور جهان معرفی شده و افغانستان در آخرین ردهٔ این فهرست و جایگاه "ناشادترین" کشور جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، پس از افغانستان، لبنان و وینزویلا در جایگاه کشورهای دارای کمترین میزان شادی قرار دارند.

افغانستان که در انتهای این فهرست قرار دارد پس از به قدرت رسیدن طالبان با بحران بشری، افزایش بیکاری و فقر دست و پنجه نرم می کند و با وجود وضع محدویت سفر از سوی طالبان، هزاران شهروند این کشور همه روزه تلاش می کنند تا کشورش شان را ترک کنند.

صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) تخمین می زند که در صورت عدم ارایه کمک های فوری، یک میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت و۳.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال تا آخر سال روان میلادی ممکن با سوء تغذیۀ حاد مواجه شوند.

شادترین کشور جهان

فنلند که به خاطر زمستان های سرد و طویل، جنگلات زیبا و سیستم گستردۀ رفاهی اجتماعی خود معروف است، توانسته است برای پنجمین سال پیهم جایگاه نخست را در این شاخص به خود اختصاص دهد.

پس از فنلند کشورهای اروپای شمالی جایگاه شادترین کشورها را به خود اختصاص داده اند. دنمارک در رتبهٔ دوم و پس از آن ایسلند، سویس و هالند به ترتیب جایگاه شادترین کشورهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌صربستان، بلغارستان و رومانیا نسبت به سال های گذشته، بیشترین افزایش رفاه را به ثبت رسانده اند.

سایر کشور های جهان

ایالات متحده نسبت به سالهای گذشته سه رتبه صعود کرده و در این فهرست جایگاه١۶م را به خود اختصاص داده است. بریتانیا در جایگاه١۷م و فرانسه در این فهرست جایگاه ٢٠م را کسب کرده که نسبت به سال های گذشته بالاترین رتبه است.

اسراییل در جایگاه نهم و کانادا در رتبهٔ ١۵م این فهرست قرار گرفته اند.

اما در میان کشور های همسایهٔ‌ افغانستان،‌پاکستان در رتبه ١۰۳م، هند ١۳۶م و ایران ١١۶م این جدول قرار گرفته اند.

این دهمین سال متوالی است که گزارش شادی جهانی بر اساس ارزیابی خود مردم از شادی و همچنین وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک کشور به طور مرتب منتشر می شود.

گزارش ملل متحد بر عوامل که می تواند بر خوشحالی یک کشور تاثیر گذار باشد، به شمول میزان بازدهی اقتصادی، حمایت اجتماعی، حکومت داری خوب، امید به زندگی سالم، سخاوتمندی و نبود فساد اداری متمرکز بوده است.

این گزارش که قبل از تهاجم روسیه بر اوکراین تهیه شده است،‌ نشان می دهد که روسیه در جایگاه ۸۰م و اوکراین در جایگاه ۹۸م این فهرست قرار گرفته اند.

بر اساس نظرسنجی گلف، علاوه بر رفاه شخصی مردم یک کشور، درآمد ناخالص سالانهٔ آن حمایت های اجتماعی، آزادی فردی و میزان فساد در آن کشورها نیز نقش مهمی در تهیه این جدول دارد.

برای تهیه این گزارش امسال به اطلاعات به دست آمده از رسانه‌های اجتماعی برای مقایسه احساسات افراد قبل و پس از همه گیری کروناویروس نیز توجه شده است.

XS
SM
MD
LG