لینک های دسترسی

Breaking News

فنلند: هنوز هم امیدواریم با سویدن یکجا عضویت ناتو را کسب کنیم 


پیکا هاویستو، وزیر خارجۀ فنلند
پیکا هاویستو، وزیر خارجۀ فنلند

وزیر خارجۀ فنلند امروز دوشنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) گفت که کشورش هنوز هم امیدوار است با سویدن یکجا عضویت ناتو را کسب کند.

پیکا هاویستو در هلسینکی به خبرنگاران گفت که موقف فنلند در این خصوص تغییر نکرده است. اظهارات این دپلومات ارشد فنلند در حالی بیان شده که ترکیه پس از افزایش کشیدگی‌ها با سویدن، گفت که ممکن از درخواست انفرادی فنلند برای کسب عضویت ناتو حمایت کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز گذشته گفت که انقره می‌تواند درخواست فنلند را برای پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بپذیرد. اما او پیش از این گفته بود که از درخواست سویدن برای عضویت در این پیمان حمایت نخواهد کرد.

کشیدگی‌های میان انقره و استکهلم پس از آن اوج گرفت که راسموس پالودان، سیاست‌مدار راست‌گرای سویدنی، روز شنبه ۲۱ جنوری پس از کسب اجازه از سوی پولیس، نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه به آتش‌کشید.

اردوغان در نخستین پاسخ رسمی به این رویداد گفت: "این واضح است، آنانی که چنین عمل ننگین را در مقابل سفارت کشور ما انجام داده اند، نمی‌توانند بیش از این توقع هیچ گونه خیرخواهی را از ما در خصوص درخواست‌های خود برای عضویت ناتو داشته باشند."

ترکیه در آغاز از سویدن خواسته بود تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

اردوغان در سخنان تازه‌اش بار دیگر این خواست را تکرار کرد و گفت: "اگر مطلقاً خواستار پیوستن به ناتو استید، این تروریستان را به ما مسترد خواهید کرد. این تروریستان را به ما بفرستید تا شما بتوانید به ناتو بپیوندید." اما سویدن تا اکنون به این تقاضای ترکیه پاسخ مثبت نداده است.

وزیر خارجۀ فنلند اما گفته است که پس این اظهارات اردوغان و مذاکرات با همتای ترکی‌اش، پیشنهاد انقره در مورد حمایت از درخواست انفرادی فنلند را رد کرد.

او گفته است که سویدن نزدیک‌ترین متحد سیاست خارجی و دفاعی فنلند است. هاویستو اظهار امیدواری کرد که در نشست ناتو در ماه جولای درخواست این کشورها برای عضویت در این پیمان پذیرفته شود.

بر اساس مقررات ناتو، هر کشوری که بخواهد عضویت این پیمان را کسب کند، درخواست آن باید از سوی تمامی اعضای ناتو تصویب شود.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، سویدن و فنلند خواستار کسب عضویت ناتو شدند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش‌های فرانس پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG