لینک های دسترسی

Breaking News

صالح: آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعۀ هرات بررسی می‌شود


امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که آتش‌سوزی نیرومند در گمرک اسلام‌قلعۀ هرات به گونۀ "عمیق و همه‌جانبه‌" بررسی خواهد شد.

آقای صالح، روز یکشنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در صفحۀ فیسبوک‌ خود، با تاجرانی که در این حادثه زیان دیده اند ابراز همدردی کرد.

آقای صالح همچنان گفته است که برخی از رانندگان موترهای باربری که در این آتش‌سوزی جراحت برداشته، به شهر هرات منتقل شده اند و تحت درمان قرار دارند.

او همچنان نگاشته است: "فاجعۀ اسلام‌قلعه تحقیقات عمیق و همه‌جانبه خواهد شد تا بتوانیم از تکرار آن جلوگیری نموده و سلسلۀ از تدابیر آنی را ایجاد نماییم."

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان همچنان از کمک اطفاییه ایران برای مهار این آتش‌سوزی و نیز اجازۀ ورود به صدها موتر باربری به خاک آن کشور که از آتش‌ مصوون بمانند، قدردانی کرد.

در کنار کارمندان اطفایه ولایت هرات ۲۲ واسطه اطفایه نیز از کشور ایران وارد گمرک اسلام قلعه شدند و در مهار آتش تیم های اطفاییه هرات را کمک کرده اند ،تاجران و رانندگان موترهایی که در آتش سوخته اند میگویند کمبود تجهیزات دلیلی بر شدت یافتن آتش در گمرک اسلام قلعه هرات بوده است.

بر اساس معلومات مقام‌های محلی ولایت هرات، از حریق بیش از ۲۰۰۰ موتر باربری در این آتش‌سوزی نیرومند جلوگیری شده است. مقام‌های هرات گفته اند که تنها ۱۵۰۰ واسطۀ باربری را به کمک نیروهای مرزی ایران، به خاک آن کشور انتقال داده اند.

آقای صالح همچنان گفته است: "نبود زیربنای معیاری در تمام بنادر افغانستان یک معضل است. روی همین دلیل رییس جمهور افغانستان طرح و دیزاین بنادر را با یک شرکت با شهرت خارجی به اسم ساساکی قرارداد نمود تا افغانستان بتواند گمرکات و بنادر خود را به شکل معیاری هم دیزاین نماید و هم بسازد."

رانندگان این وسایط نیز گفته اند که به دلیل آلوده بودن سیستم گمرک به فساد اداری، برای هفته ها در پارکینگ این بندر توقف داده شده بودند.

آقای صالح تاکید کرد که حجم تجارت افغانستان با کشورهای همسایۀ آن افزایش یافته است، اما تاسیسات موجود در بنادر این کشور پاسخگو به نیازمندی‌های امروزی نیست.

رییس عمومی گمرکات وزارت مالیه که با هیاتی بلند رتبه برای سنجش میزان خسارات وارده و چگونگی وقوع آتش سوزی به گمرک اسلام قلعه هرات سفر کرده میگوید که در صورت ثابت شدن سهل انگاری کارمندان گمرک آنها را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند کرد

مسوولان در اتاق های تجارت ولایت هرات نیز میگویند در این آتش سوزی دستکم یک هزار موتر باربری طعمه آتش شده که بیش از صد میلیون افغانی خسارت را برای سکتور خصوصی ببار آورده است.

این در حالی است که یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق‌های تجارت ولایت هرات به صدای امریکا گفته است که آمار ابتدایی نشان می‌دهد که خسارت ناشی از این آتش‌سوزی به ۵۰ میلیون دالر بالغ می‌شود.

آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه هرات چاشت روز شنبه آغاز شد.

XS
SM
MD
LG