لینک های دسترسی

Breaking News

پیروزی زن افغان-امریکایی در انتخابات ایالتی امریکا


خانم وزیر در سال ۲۰۰۷ به امریکا مهاجر شد
خانم وزیر در سال ۲۰۰۷ به امریکا مهاجر شد

صفیه وزیر، زنی که از حاکمیت طالبان در افغانستان فرار کرده و به امریکا پناهنده شده بود، با برنده شدن در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا، توانست به مجلس نمایندگان ایالتی نیوهمشر راه یابد.

خانم وزیر، ۲۷ ساله و از حزب دموکرات، با شکست دادن رقیب جمهوری‌خواه خود – دنیس ساوسی – به عنوان نخستین پناهجوی پیشین در امریکا شناخته شد که در انتخابات مجلس نمایندگان این کشور برنده می‌شود.

او شش سال داشت که از افغانستان به اوزبیکستان مهاجر شد و پس از سپری کردن ده سال در یک اردوگاه پناه‌جویان در اوزبیکستان، در سال ۲۰۰۷ به امریکا مهاجر شد.

خانم وزیر که زبان انگلیسی را در دوران مکتب در امریکا فرا گرفت، به نشریه رولنگ‌ستون گفت: "به تمام آن‌چه که فکر می‌کردم، آموزش‌ام بود و این‌که چگونه بتوانم آینده‌ام را و زندگی‌ام را بهتر بسازم".

مسایلی راجع به مسکن، مصوونیت مکاتب و بهبود وضعیت آموزش، از نکات کلیدی کمپاین انتخاباتی او بود.

گوپال تیمسینا، یک مهاجر نیپالی که برای نخستین بار به روز سه شنبه در امریکا رای داد، به روزنامه کنکورد مانیتور گفت: "او (صفیه وزیر) یکی از انگیزه‌های من برای ثبت نام بود. دیدن این‌که اقلیت‌ها وارد کارزار می‌شوند، عالی است. (مهاجران) روزهای سخت و دشواری را سپری کرده اند، ولی حالا می‌توانند هر کسی شوند که خود می‌خواهند".

کمپاین انتخاباتی خانم وزیر، با دشواری‌هایی، از جمله بارداری او و نیز فضای عمومی مهاجرستیزی روبرو بود. او یکی از انگشت‌شمار نامزدهای زن وابسته به اقلیت‌های اجتماعی است که توانستند در انتخابات میان‌دوره‌ای روز سه شنبه به پیروزی‌های تاریخی دست یابند. دیگران، عبارت اند از دو زن بومی امریکایی – دب هالند و شاریس دیویس -، که هر دو در انتخابات برنده شدند و نیز الکساندریا اوکاسیو-کورتز، که جوان‌ترین زن عضو مجلس نمایندگان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG