لینک های دسترسی

Breaking News

گشایش نخستین شهرک معیاری در بامیان


چندی پیش کار یک شهرک دیگر به دلیل نزدیکی با ساحات تاریخی در بامیان متوقف شد
چندی پیش کار یک شهرک دیگر به دلیل نزدیکی با ساحات تاریخی در بامیان متوقف شد

نخستین شهرک معیاری رهایشی به نام شهرک بابا که دارای ۶۰۰ نمره زمین است، بر اساس ماستر پلان شهری بامیان در ناحیۀ چهارم مرکز آن ولایت افتتاح شد.

مسوولان ولایت بامیان می گویند که همه خدمات شهریچون سرکهای پخته، کوچه ها، پیاده روهای پخته و سیستم آبرسانی وفاضلاب در این شهرک مد نظر گرفته شده است. مراکز تعلیمی و صحی، بازار و ساحات سبز از دیگر تسهیلات این شهرک خوانده شد.

غلام علی وحدت سرپرست ولایت بامیان درمراسم افتتاح این شهرک گفت:" این اولین شهرک معیاری است که براساس ماستر پلان وزارت شهر سازی افغانستان، دربامیان ایجاد می شود که با تمام امکانات ومعیارهای شهری برابر است".

سرپرست ولایت بامیان گفت که این شهرک نیازمندان توزیع خواهد شد. او افزود که قیمت هر نمره زمین رهایشی ۳۵ هزار افغانی بوده و خدمات شهری آن ۱۲ هزار دالر امریکایی معادل ۷۰۰ هزار افغانی به فروش می رسد.

اما شماری از نیازمندان و باشندگان ولایت بامیان می گویند که هزینه خرید این نمرات رهایشی به حدی بالا است که آنان تا دونسل دیگرهم قادر به پرداخت آن نخواهند بود.

محمد علی یکی ازمغاره نشینان ولایت بامیان که یک مغاره نشین که روز ۱۰۰ تا ۳۰۰ افغانی درآمد دارد، چگونه خواهد توانست ۱۲ هزار دالر را برای خریداری این نمرات مهیا کند.

انجنير خادم حسین فطرت، شاروال بامیان به صدای امریکا گفت که قیمت این نمران یکبارگی نه بلکه در جریان دو تا چهار سال از مشتریان اخذ خواهد شد.

مسئولان محلی می گویند نام این شهرک به خاطر سلسله کوه های بابا که یک ساحه حفاظت شدۀ تاریخی است شهرک بابا گذاشته شده است.

چهار ماه پیش نیز کار ساختمان ۱۰۰۰ اپارتمان رهایشی در قالب ۲۵ بلاک در ساحۀ دشت عیسا خان مرکز بامیان آغاز شد.

ازسویی هم هفتۀ گذشته کارساخت یک شهرک درمرکزولایت بامیان، به دلیل نداشتن اسناد قانونی و واقع شدن درقسمتی ازساحۀ سرخ میراث های جهانی یونسکو ازسوی مقام های ولایت بامیان متوقف شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG