لینک های دسترسی

Breaking News

فاریاب پس از چهار سال بازهم میزبان پولیو شد


مسوولان ریاست معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان می گویند که یک واقعه مثبت پولیو در ولسوالی مهمند دره ولایت ننگرهار و یک مورد مثبت دیگر در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب به تازگی شناسایی و تایید شده است.

سردار محمد پرویز رئیس معافیت کتلوی وزارت صحت عامه به صدای امریکا گفت که گزارش لابراتوار از این دو واقعه مثب پولیو شب گذشته به آن اداره رسیده است.

او افزود که درولسوالی مهمند دره ولایت ننگرهار یک دختر چهار ماهه و در ولسوالی قیصار فاریاب یک پسر ۳۰ ماهه فلج شده است.

داکتر عصمت الله محمدی مسوول معافیت کتلوی ولایت فاریاب به صدای امریکا گفت که این طفل سه ساله از قریه زعفران ولسوالی قیصار میباشد.

آقای محمدی گفت که درمنطقه زعفران فاریاب در هر کمپاین کارمندان صحی برای واکسین نمودن رفته اند اما به گفتۀ وی این کودک بنا بر سهل انگاری خانواده اش، همه دوز های واکسین را به گونۀ مکمل نگرفته است.

محمدی افزود که در چهار سال گذشته هیچ واقعۀ مثبت ویروس پولیو در فاریاب وجود نداشت، اما به گفتۀ وی از اینکه باشندگان ولسوالی یاد شده به پاکستان رفت و آمد دارند، شاید ویروس پولیو را از آن کشور با خود آورده باشند.

به گفتۀ داکتر محمدی، پس از تثبیت این واقعۀ پولیو، اکنون ادارۀ معافیت کتلوی فاریاب در نظر دارد تا به زودی در تمام ولسوالی های همجوار قیصار، کمپاین اختصاصی تطبیق واکسین پولیو را راه اندازی کند.

آخرین مورد مثبت پولیو در سال ۲۰۱۱ در ولسوالی المار - همجوار با قیصار- در ولایت فاریاب ثبت شده بود، اما از آن زمان به بعد هیچ مورد دیگر در فاریاب دیده نشده بود.

از آغاز سال روان تا کنون ۱۵ واقعۀ مثبت پولیو در ولایتهای ننگرهار، نیمروز، فراه، هرات، هلمند و فاریاب ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG