لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین محمولۀ غله‌جات اوکراین به ترکیه رسید


کشتی که ۲۶ هزار تن جواری را از اوکراین به ترکیه انتقال داد
کشتی که ۲۶ هزار تن جواری را از اوکراین به ترکیه انتقال داد

نخستین محمولۀ غله‌جات اوکراین که پس از تهاجم روسیه بر آن کشور، از بندر اودیسا حرکت کرده بود، به ترکیه رسید.

کشتی "رازونی" با پرچم سرالیون که حامل ۲۶ هزار تن جواری است، روز سه شنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در آب‌های تنگۀ بوسفور ترکیه لنگر انداخت و قرار است از آنجا به مقصد نهایی در شهر طرابلس لبنان منتقل شود.

ترکیه و سازمان ملل متحد در اواخر ماه جولای با روسیه و اوکراین توافق کردند تا میلیون‌ها تن غله‌ و مواد خوراکه که پس از تهاجم روسیه در سیلوها و بندرهای اوکراین گیر مانده است، برای جلوگیری از بحران جهانی غذا به بازارهای جهانی صادر شود.

قرار است این محمولۀ مواد غذایی روز چهارشنبه از سوی تیمی که مقام‌های روسی و اوکراینی نیز در ترکیب آن شامل است، در نزدیکی استانبول تفتیش و بررسی شده و سپس کشتی حامل آن به سمت لبنان حرکت کند.

توقف صادرات غله از اوکراین که بزرگترین عرضه کنندۀ غله در جهان است، منجر به افزایش بهای مواد خوراکی در جهان شده و کشورهای فقیر را به گونۀ خاص متضرر کرده است.

مقام‌های اوکراینی گفته‌اند که کم از کم ۱۶ کشتی دیگر حامل غله در بنادر آن کشور آمادۀ حرکت اند.

کیف روسیه را متهم کرده است که غله جات اوکراین را در ساحاتی که به تصرف نیروهای روسی در آمده است، به یغما برده و سپس آن را به کشورهای حامی مسکو در افریقا و شرق میانه ارسال کرده است.

بندر اودیسا که کشتی رازونی از آن حرکت کرده است، پس از امضای توافق برای انتقال غله‌جات اوکراین، هدف حملات قوای روسی قرار گرفته و انتقالات آیندۀ غله از این بندر را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

با اینحال، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز دوشنبه گفت: "منتظر می‌مانیم و می‌بینیم که این توافق چگونه کار خواهد داد و نیز اینکه آیا امنیت واقعاً تضمین خواهد شد."

XS
SM
MD
LG