لینک های دسترسی

Breaking News

صادرات غله از بندر اودیسا در اوکراین از سر گرفته شد


حمل و نقل محموله‌های غله‌جات از بندر اودیسا در اوکراین، روز دوشنبه اول اگست (۱۰ اسد) از سر گرفته شد.

کشتی باربری (رازونی) با بیرق سیرالیون به عنوان اولین کشتی که بندر را ترک کرد، حامل بسته های جواری بود که روانۀ لبنان شد.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که کشتی های دیگری تجارتی نیز اوکراین را ترک خواهند کرد.

ترکیه و سازمان ملل متحد در اواخر ماه جولای با روسیه و اوکراین توافق کردند تا صادرات غله‌جات و مواد خوراکه را از اوکراین از سر بگیرند. این در حالی است که به گفتۀ ملل متحد، تهاجم روسیه بر اوکراین بحران مواد خوراکی را در جهان بدتر کرده است.

این قرارداد نیاز به عبور مصون کشتی‌های باربری است که از بنادر جنوب اوکراین از طریق آب‌های بحیره سیاه که از آغاز جنگ در اواخر فبروری در کنترول روسیه است، عبور کنند.

دیمیترو کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین از آغاز مجدد صادرات غله‌جات از اودیسا استقبال کرد.

کولیبا گفت: "روز امداد رسانی برای جهان، به ویژه برای دوستان ما در شرق میانه، آسیا و افریقا است. زیرا اولین محمولۀ غله‌جات اوکراین پس از ماه‌ها راه بندان از جانب روسیه، اودیسا را ترک کرد. اوکراین همیشه شریک قابل اعتمادی بوده است و خواهد بود، در صورتی که روسیه به بخشی از توافقنامه خود احترام بگذارد".

در همین حال، استیفان دو جاریک سخنگوی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، گفت که حصول اطمینان از رسیدن غله جات به بازارهای جهانی، یک وجیبه بشردوستانه است.

آقای دوجاریک گفت: "منشی عمومی ملل متحد امیدوار است که این اولین کشتی از شمار زیاد کشتی‌های تجارتی باشد که مطابق با توافق امضا شده حرکت می‌کنند و این ثبات و خاطر جمعی مورد نیاز را برای امنیت غذایی جهانی به‌ ویژه در شکننده‌ترین وضعیت بشر به ارمغان خواهد آورد".

سخنگوی منشی عمومی ملل متحد اضافه کرد که برنامۀ جهانی غذا در نظر دارد ۳۰ هزار متریک تن گندم را برای بارگیری و ارسال به خارج از اوکراین با کشتی‌های اجاره شده توسط سازمان ملل خریداری کند.

XS
SM
MD
LG