لینک های دسترسی

Breaking News

فیستولا، بیماری "خاموش" در میان زنان


فیستولا یکی از بیماری هایی رایج میان زنان متاهل است که در زمان زایمان بر اثراشتباهی که از سوی قابله و یا داکتر صورت می گیرد، به میان میاید.

به گفتۀ داکتران، دخترانی که خردسالی ازداوج می کنند، نیز معروض به این بیماری اند.

در این نوع بیماری، بیمار قادر به کنترول ادرار و مواد غایطه خود نیستند.این بیماری به درد خاموش مشهور است، زیرا اکثر زنانی که مبتلا به این بیماری میشوند، در مورد این بیماری با کسی صحبت نمی کنند.

مائده رضایی، دختر جوانی است که نه تنها خود از این بیماری آگاهی دارد، بلکه به زنان زیادی که به این بیماری مبتلا استند، کمک میکند. ملل متحد اکنون خانم رضایی را به عنوان "سفیر فیستولا" در زون غرب افغانستان برگزیده است.

خانم رضایی در مورد نشانه‌های این بیماری می گوید " زنان روی ادرار و مدفوع خود کنترول ندارند و این ناتوانی کنترول در طول سال ها بیشتر می شود. چنین بیماری باعث می شود تا زنان بیمار از جامعه دور شوند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند" زیرا به گفتۀ او زنانی که به این بیماری مبتلا اند، "همیشه بوی ناخوشایند و بدی دارند حتی از سوی افراد خانواده نیزطرد میشوند."

این فعال مدنی می گوید که در برخی اوقات حتا گاهی مادران سالخوردۀ مبتلا به این بیماری توسط فرزندانشان به "طویله" انتقال داده می شوند.

درد خاموش رده سنی خاصی را نمی شناسد و در افغانستان دخترانی که درسنین پایین ازدواج می کنند، تا زنان سالخورده ممکن معروض به این بیماری باشند.

خانم رضایی همچنین گفت "آنچه درناک تر است، باور بر این است که این یک بیماری نا علاج است که هیچ وقت تداوی ندارد وعدم آگاهی از آن باعث شده در بیشتر موارد زنان مبتلا برای تداوی خود از ملاها و تعویض نویس ها کمک بخواهند. در حالیکه این بیماری توسط عملیات جراحی و بستری بودن برای مدتی درشفاخانه قابل درمان است.

این فعال حقوق زنان از حکومت افغانستان خواست است زمینه دسترسی به خدمات صحی را برای افرادی که درولسوالی ها و قریه جات زندگی می کنند، فراهم سازد.

خانم رضایی در مورد این بیماری کتابی را تحت عنوان "درد خاموش" که راوی درد زنانیست که به این بیماری مبتلا شده اند، نوشته است که به زودی به سه زبان—فارسی، پشتو و انگلیسی چاپ و نشر خواهد شد.

خانم رضایی همچنین می گوید که سال آینده برنامه های آموزش صحی در مکاتب دخترانۀ ولایت هرات آغاز خواهد شد و دختران در مورد فیستولا و ازدواج های زیر سن آگاهی خواهند یافت.

فیستولا بیماری است که زنان اکثراً در کشور های کمتر انکشاف یافته از آن رنج می برند.

XS
SM
MD
LG