لینک های دسترسی

Breaking News

اعدام محکومین به مرگ در آخرین روزهای ریاست جمهوری ترمپ


اورلندو هال، مرد سیاهپوست امریکایی که به جرم تجاوز جنسی و قتل یک دختر نوجوان در سال ۱۹۹۴ محکوم به مرگ شده بود، به تاریخ ۱۹ نومبر در زندان فدرال اندیانا توسط زرق دوای کشنده اعدام شد.

در بیش از یک قرن گذشته، این نخستین بار است که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و در آخرین روزهای حکومت رییس جمهور امریکا، حکم اعدام محکومین که از سوی محاکم فدرال امریکا صادر شده است، تطبیق می‌شود.

به گونۀ سنتی، رییس جمهور برحال ایالات متحده در آخرین روزهای کارش از تطبیق احکام اعدام اجتناب کرده و آن را به جانشین خود واگذار می‌کند.

بر اساس اطلاعات مرکز معلوماتی جزای مرگ در ایالات متحده، پیش از این، در سال ۱۸۸۹ و در آخرین ماه‌های دور نخست ریاست جمهوری گروفر کلفلند حکم اعدام صادر شده از سوی محاکم فدرال، تطبیق شده بود.

اما تنها هال نیست که در آخرین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترمپ اعدام می‌شود؛ کم از کم چهار زندانی دیگر که به مرگ محکوم شده اند، به شمول تنها زن محکوم به مرگ در زندان‌های فدرال امریکا، قرار است در جریان دو ماه آینده اعدام شوند که آخرین مورد آن به تاریخ ۱۵ جنوری، درست پنج روز پیش از پایان کار حکومت آقای ترمپ تطبیق خواهد شد.

الفرد بورجیوس به جرم بدرفتاری، لت و کوب و کشتن دختر ۲۱ ساله اش؛ کوری جانسن، عضو یک گروه تبهکار در شهر ریچماند ایالت ورجینیا به جرم قتل هفت نفر در سال ۱۹۹۲؛ و دستین جان هیگ به خاطر اختطاف و قتل سه زن در سال ۱۹۹۶، قرار است اعدام شوند. جانسن به تاریخ ۱۴ و هیگ به تاریخ ۱۵ جنوری ۲۰۲۱ اعدام خواهند شد.

همچنین لیزا مونتگومری، یگانه زنی که محکوم به اعدام که از سوی محکمۀ فدرال بر وی حکم صادر شده است قرار است به تاریخ ۱۲ جنوری اعدام شود. او در سال ۲۰۰۷ زن بارداری را خفه کرد و سپس بطنش را پاره و کودکش را ربود. در صورتیکه این حکم تطبیق شود، مونتگومری نخستین زن در ۶۷ سال اخیر است که بر اساس حکم محاکم فدرال امریکا اعدام می‌شود.

در صورتیکه این احکام اعدام تطبیق شود، شمار زندانیانی که از جولای ۲۰۲۰ تا جنوری ۲۰۲۱ در زندان‌های فدرال ایالات متحده اعدام شده اند به ۱۳ نفر خواهد رسید.

بیشترین موارد اعدام در ایالات متحده بر اساس حکم محاکم ایالتی می‌باشد. به گونۀ مثال، سال گذشته ۲۲ مورد اعدام بر اساس حکم محاکم ایالتی و سه مورد اعدام بر اساس حکم محاکم فدرال انجام شد.

وزارت عدلیۀ ایالات متحده در ماه جولای سال روان پس از وقفۀ ۱۷ساله، تطبیق حکم اعدام را از سر گرفت. این در حالی است که حمایت امریکایی‌ها از تطبیق حکم مرگ به گونۀ تاریخی کاهش یافته و شمار فزایندۀ ایالت‌های امریکا اعدام را منع کرده اند.

اما هم دونالد ترمپ، رییس جمهور و هم ویلیم بار، وزیر عدلیۀ ایالات متحدۀ امریکا طرفدار سرسخت تطبیق جزای مرگ اند.

ایالات متحده تنها دموکراسی غربی است که هنوز هم جزای مرگ در آن تطبیق می‌شود. جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده که مانند اکثر دموکرات‌ها زمانی طرفدار تطبیق اعدام بود، در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ به آن دموکرات‌هایی پیوست که طرفدار پایان بخشیدن به اعدام اند.

در وبسایت رسمی جو بایدن آمده است که وی تطبیق جزای اعدام را در سطح فدرال از بین برده و برای ایالت‌هایی که از این روش حکومت فدرال پیروی می‌کنند، مشوق خواهد داد. بر اساس وبسایت آقای بایدن "در عوض، افرادی که به اعدام محکوم شده اند، به حبس دوام بدون تعلیق مجازات حبس یا بخشش محکوم شوند."

اما به باور کارشناسان، در صورتیکه جمهوریخواهان اکثریت کرسی‌های مجلس سنای امریکا را در اختیار داشته باشند، تصویب و توشیح قانون برای لغو مجازات اعدام در سطح فدرال، برای آقای بایدن دشوار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG