لینک های دسترسی

Breaking News

جاری شدن سیلاب در زابل جان ۲۰ نفر را گرفت


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقامات طالبان می‌گویند که بارندگی شدید و سیلاب‌های ناشی از آن شب گذشته در زابل، جان کم از کم ۲۰ تن را گرفته است.

ریاست صحت عامه زابل امروز پنجشنبه هفتم جولای (۱۶ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این افراد در ولسوالی‌های مختلف این ولایت جان باخته اند.

داکتر عبدالحکیم حکیمی، رییس صحت عامه زابل گفته است: "این تلفات در ولسوالی‌های مختلف رخ داده است که تنها هفت تن را در منطقه دوزی قریه صادق ولسوالی دای چوپان سیلاب برده که جسد سه تنآنان پیدا شده و چهار تن دیگر همچنان مفقود اند."

آقای حکیمی گفت که احتمال افزایش خسارات جانی و مالی ناشی از سیلاب در این ولایت وجود دارد.

او افزود که بارندگی و سیلاب دیشب زمین‌های زراعتی و محصولات زراعتی را در ولسوالی‌های مختلف این ولایت از بین برده، خانه‌های مردم را ویران کرده و سولرهای خورشیدی را نیز شکسته است.

دو روز پیش، اداره هواشناسی افغانستان (AMA) بارندگی شدید و احتمال جاری‌شدن سیل را در ۱۰ ولایت افغانستان به شمول کابل، میدان وردک، زابل، خوست، پکتیا، پکتیکا، ننگرهار، کنر، لوگر و غزنی، پیش‌بینی کرده بود.

همچنان بارندگی شدید و جاری‌شدن سیلاب در ولایت میدان وردک نیز خسارات مالی شدیدی به بار آورده است.

خبرگزاری دولتی باختر به روز پنجشنبه گفته است که بر اثر بارندگی‌های اخیر در این ولایت، ۲۰۰۰ جریب زمین زراعتی، ده‌ها کاریز، بند، پل و پلچک تخریب شده و ده‌ها راس مواشی نیز تلف شده اند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که سیلاب‌های اخیر در ولسوالی معروف قندهار نیز خسارات مالی و جانی زیادی به مردم وارد کرده است.

مطیع الله ویسا، یک تن از اهالی ولسوالی معروف و رییس مجتمع راه قلم، در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است که سیلاب شب گذشته دو کودک را در این ولسوالی کشته و خسارات مالی زیادی به مردم وارد کرده است. او از حکومت طالبان و نهادهای خیریه خواسته است تا به آسیب دیدگان سیلاب در ولسوالی معروف کمک کنند.

در حالی سیلاب مردم را متضرر ساخته است که هنوز هم آسیب دیدگان زلزله در ولایت‌های پکتیکا و خوست به کمک‌های اضطراری نیاز دارند و بر اساس آماری که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث ادارهٔ طالبان نشر کرده است در آن زلزله ۱۰۰۶ نفر جان باخته و ۳۰۰۶ تن دیگر زخمی برداشته و در حدود ۱۷۸۱۶ خانه به کلی و یا به گونۀ قسمی ویران شده است.

در همین حال دفتر معاون اقتصادی رییس‌الوزرای حکومت طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ملا عبدالغنی برادر با خانواده‌های قربانیان سیلاب تسلیت گفته و به نهادهای مربوط دستور داده است که به آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها کمک کنند.

XS
SM
MD
LG