لینک های دسترسی

Breaking News

سرازیر شدن سیلاب‌ها در زابل و غزنی جان ۱۶ نفر را گرفت


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقام‌های طالبان روز شنبه ۳۰ جولای (هشتم اسد) گفتند که در اثر سرازیر شدن سیلاب ها در برخی از ولایات افغانستان به شمول زابل، غزنی و قندهار در ۲۴ ساعت گذشت دست کم ۱۶ نفر جان باخته اند.

مقام‌های محلی طالبان گفته اند که در اثر بارندگی شدید در دو ولسوالی زابل، دست‌کم شش نفر جان باخته و شمار دیگر زخمی شده اند.

به گفتۀ آنان، چهار تن این افراد در ولسوالی ارغنداب و دو تن دیگر آنان در ولسوالی دایچوپان زابل جان باخته اند. زنان و کودکان نیز شامل قربانیان این حادثهٔ طبیعی می باشند.

بر اساس گزارش‌ها، در این سیلاب‌ها خسارات هنگفت به باشندگان محل وارد شده و شاهراه عمومی کابل – قندهار نیز در مربوطات ولایت زابل به روی رفت و آمد مردم مسدود شده است.

غزنی که همجواری ولایت زابل موقعیت دارد نیز روز گذشته شاهد باراندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها بودکه در اثر آن، ۱۰ نفر جان باخته و سه تن دیگر زخمی شده اند.

حبیب‌الله مجاهد، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای این ولایت، گفت که تمامی قربانیان این حادثه طبیعی، نیروهای طالبان اند. آقای مجاهد افزود که موتر حامل این افراد طالبان در مسیر سیلاب برابر شده که از آنان قربانی گرفته است.

به گفتۀ این مقام محلی طالبان در غزنی، سرازیر شدن سیلاب‌های روز گذشته در این ولایت به خانه‌های مسکونی آسیب رسانده و نیز صدها هکتار زمین زراعتی را تخریب کرده است.

پیش از این نیز ولایات زابل و غزنی شاهد بارندگی های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها بودند که در اثر آن، بیش از ۳۰ نفر جان باختند.

وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان روز شنبه ۳۰ جولای (هشتم اسد) گفته است که روز گذشته شاهراه کابل – قندهار در بخش‌های ولسوالی قرباغ ولایت غزنی مسدود شده بود که در حال حاضر، این شاهراه دوباره به روی تردد مردم باز شده است.

این وزارت افزوده که این سیلاب‌ها بخش‌های جادۀ عمومی را تخریب کرده و نیز به پل و پلچک‌های این مسیر آسیب رسانده است.

در این حال، مقام‌های محلی طالبان در قندهار از سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولسوالی سپین بولدک این ولایت خبر داده اند.

دفتر رسانه‌های والی طالبان برای قندهار با نشر خبرنامه‌ای گفته است که صدها منزل مسکونی در اثر این سیلاب‌ها تخریب شده است.

در خبرنامه‌ آمده است که نیروهای طالبان شب گذشته به محلات سیلاب‌زده در ولسوالی سپین بولدک این ولایت رسیده و ده‌ها نفر را نجات داده اند.

طالبان تا کنون در مورد تلفات ناشی از این سیلاب‌ها در بخش‌های ولایت قندهار چیزی نگفته اند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر اکثر ولایات افغانستان شاهد بارش شدید باران و سرازیر شدن سیلاب‌ها بودند که در اثر آن، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده اند.

از سوی هم، ادارۀ هواشناسی افغانستان از احتمال بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب‌های آنی در ۱۴ ولایت این کشور خبر داد.

این ریاست گفت که احتمال بارندگی و سراسر شدن سیلاب‌ها در ولایات کابل، بدخشان، کنر، نورستان، لغمان، ننگرهار، میدان وردک، غزنی، زابل، قندهار، لوگر، پکتیا، خوست و پکتیکا وجود دارد.

بر اساس پیش‌بینی این اداره، احتمال تند بادهای نسبتاً شدید همراه با گرد و خاک در ولایات، بلخ، هرات، قندهار، نمیروز، فراه و هلمند نیز وجود دارد.

XS
SM
MD
LG