لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: سربازان خارجی "در زمان مناسب" افغانستان را ترک خواهند کرد


وزیر خارجه ایالات متحدهٔ امریکا و منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرده اند که نیروهای بین‌المللی فقط وقتی از افغانستان بیرون خواهند شد که "زمان مناسب آن فرا رسیده باشد."

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا و ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو که در آغاز نشست ناتو در بروکسل با خبرنگاران صحبت می‌کردند، هر دو تاکید کردند که در مورد آیندهٔ‌ ماموریت نظامی در افغانستان، به طور مشترک تصمیم خواهند گرفت.

آقای بلینکن گفت: "ما یکجا (به افغانستان) رفتیم، یکجا خود را با شرایط وفق دادیم، و هنگامی که زمان مناسب آن فرا برسد، یکجا بیرون خواهیم شد."

براساس توافقی که میان طالبان و امریکا در نشست دوحه امضا شده، نیروهای امریکایی باید به تاریخ اول ماه می، افغانستان را ترک کنند.

این توافقنامه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ امضا شده بود، اما ادارهٔ‌ جوبایدن اعلام کرد که این توافقنامه را مرور می‌کند و اکنون گزارش‌هایی از احتمال تمدید ماموریت نظامی در افغانستان منتشر شده است.

آقای بلینکن با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور بایدن که گفته بود خروج نظامیان از افغانستان تا تاریخ اول ماه می دشوار خواهد بود، افزود: "هر تصمیم در نهایت در مشورت با هم‌پیمانان ما در ناتو اتخاذ خواهد شد و این مشورت‌ها را پس از گفتگوهای ما (در نشست ناتو) با خود منتقل خواهم کرد."

"طالبان از همکاری با تروریزم دست بردارند"

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز با تایید حرف‌های وزیر خارجه امریکا، بر اهمیت همکاری و مشورت میان ناتو و امریکا تاکید کرد.

آقای ستولتنبرگ گفت: "ما به همکاری با هم نیاز داریم و این نشست فرصت خوبی برای آن فراهم کرده است. پس از این هم، برای رسیدگی به مسلهٔ افغانستان در هفته‌های آینده، یکجا با هم مشورت خواهیم کرد."

منشی عمومی ناتو همچنین به مذاکرات صلح افغانستان اشاره کرد و گفت که تنها راه رسیدن به یک توافق سیاسی دایمی، حمایت از گفتگوهای صلح است.

اما او تاکید کرد که ایجاد صلح در افغانستان، نیازمند همکاری مخلصانهٔ تمامی جناح‌ها است.

آقای ستولتنبرگ گفت:‌ "ما نیازمند همکاری تمامی جناح‌ها در منطقه استیم. همچنان لازم است از سطح خشونت‌ها کاسته شود و طالبان لازم است دست از حمایت از تروریزم بین‌المللی، به شمول القاعده بردارند."

پس از آنکه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، روابط این کشور با پیمان ناتو تا حدودی به سردی گراییده بود، این نخستین بار است که مقامات امریکایی و منشی ناتو بر همکاری و لزوم مشورت با یکی‌دیگر تاکید می‌کنند.

منشی عمومی ناتو، از تغییر در لحن دپلوماتیک امریکا در برابر این پیمان استقبال کرده است.

XS
SM
MD
LG