لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: خروج‌ قوا تا اول می از افغانستان دشوار است


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که برای ایالات متحده "دشوار" خواهد بود تا بر اساس ضرب‌الاجل اول ماه می نیروها را از افغانستان بیرون کند، اما او افزود که خروج کامل نیروها زمانگیر نخواهد بود.

آقای بایدن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ای بی سی که روز چهارشنبه ۱۷ مارچ (۲۷ حوت) به نشر رسید، گفته است که او در حال مشورت با متحدان ایالات متحده در مورد روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

با آنهم، رییس جمهور بایدن گفت که اگر ضرب الاجل خروج نیروها تمدید شود، برای طولانی نخواهد بود.

بر اساس توافقنامۀ دوحه امریکا-طالبان، تمام قوای خارجی باید تا اول می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

گروه طالبان امروز هشدار دادند که اگر امریکا نیروهایش را بر اساس توافقنامه دوحه به تاریخ تعیین شده از افغانستان بیرون نکند، مسوول عواقب آن خواهد بود.

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن، کاهش خشونت و پیوستن به مذاکرات صلح بین‌الافغانی از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده است که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

مذاکرات خوب یا بد

رییس جمهور ایالات متحده از توافقنامه دوحه تلویحاً اظهار نارضایتی کرد و گفت این توافق در پی مذاکرات قوی به دست نیامده است.

آقای بایدن افزود: "این معامله درپی مذاکرات قوی به دست نیامده که رییس جمهور پیشین آنرا انجام داد. ما در حال مشورت با متحدان خود و دولت استیم و این تصمیم در حال طی مراحل است."

آقای بایدن نیز مانند رییس جمهور پیشین امریکا، دونالد ترمپ تعهد کرده است که به جنگ تقریباً ۲۰ ساله در افغانستان پایان خواهد داد و بیش از ۲۵۰۰ سرباز امریکایی را که در افغانستان مستقر اند بیرون خواهد کرد.

توافقنامه دوحه، متحدین امریکا را در حالی در تنگنا قرار داد که در حدود ۷۰۰۰ نظامی بین المللی در افغانستان به حمایت لوژستیکی و امنیتی ایالات متحده متکی اند.

این در حالیست که ینس سولتنبرگ، منشی عمومی ناتو روز سه شنبه ۱۶ مارچ گفت که در مورد خروج نیروهای بین المللی از افغانستان تا تاریخ اول ماه می پس از ارزیابی، نظارت و مشوره، تصمیم اتخاذ خواهند کرد.

او افزود که خروج نیروها از افغانستان یکی از موضوعات عمدهٔ نشست هفتهٔ آینده وزرای خارجهٔ ناتو است.

XS
SM
MD
LG