لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: انتخابات دسیسه‌ است؛ کمیسیون: سند ارایه کنید


حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را قبل از توافق صلح به زیان این کشور می‌داند.

آقای کرزی روز پنجشنبه اول اگست (۱۰ اسد) به خبرنگاران گفت که خارجی‌ها به ویژه ایالات متحده تمام امور انتخابات ۶ میزان را به دست دارند و به همین دلیل مخالف برگزاری آن است.

او افزود: "به انتخابات هیچ خوشبین نیستم؛ بلکه آن را برای افغانستان یک دسیسه می‌دانم".

اما او گفت که طرفدار دموکراسی و مردم‌سالاری است و زمانی انتخابات برای افغانستان نتیجۀ مثبت دارد که در اختیار افغان‌ها باشد.

آقای کرزی تاکید کرد که باید به صلح اولویت داده شده و تلاش شود که گفتگوهای صلح به نتیجه برسد؛ پس از آن به شمول طالبان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

ارگ هنوز در مورد سخنان آقای کرزی واکنش نشان نداده است؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات دخالت خارجی‌ها را در امور انتخابات رد کرد.

میرزامحمد حق‌پرست، معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حمایت مالی جامعۀ جهانی از کمیسیون انتخابات به معنی رهبری امور انتخابات نیست.

او افزود: "هر طرفی که سر استقلالیت کمیسیون گپ می‌زند، بسیار مهم است که یک سند در دست داشته باشد که به کدام اساس خارجی‌ها رهبری کمیسیون را در دست دارد، بسیار مهم است که این مساله از طرف آنها توضیح داده شود...ما این (مداخله خارجی‌ها) را رد می‌کنیم".

آقای حق‌پرست از تمام جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی خواست که بدون اسناد در مورد عدم استقلالیت کمیسیون نباید اظهارنظر کنند؛ چون فضای باورمندی مردم را به پروسه آسیب می‌زند.

این در حالی است که چند روز از پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان گذشته است و حکومت افغانستان برگزاری انتخابات را حتمی دانسته است.

همچنان رییس جمهور پیشین افغانستان از روند کنونی امور صلح افغانستان توسط ایالات متحده امریکا حمایت کرد؛ اما گفت که به هیچ وجه معاملۀ ایالات متحده و پاکستان روی خاک افغانستان قابل قبول نیست.

او گفت که امریکا با طالبان و حکومت افغانستان به تفاهم رسیده و قرار است که با هر دو جانب به صورت جداگانه اعلامیه‌هایی را امضا کند.

آقای کرزی نقش کشورهای همسایه‌ی افغانستان را در روند صلح مهم خواند و گفت که برای افغانی‌ساختن این روند باید چین و روسیه دوشادوش امریکا در پروسه دخیل باشند.

XS
SM
MD
LG