لینک های دسترسی

Breaking News

نامۀ احمدی نژاد به رئیس جمهور ترمپ


آقای احمدی نژاد به باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین امریکا، نیز نامه فرستاده بود
آقای احمدی نژاد به باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین امریکا، نیز نامه فرستاده بود

نامۀ آقای احمدی نژاد که حاوی ۳۵۰۰ کلمه است، پالیسی رئیس جمهور ترمپ را در مورد ممنوعیت شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان را مورد انتقاد قرار داده است.

اما در عین حال، در این نامه که در رسانه های محلی ایران نشر شده ، آقای احمدی نژاد نوشته است که آقای ترمپ در حالی برندۀ انتخابات شده که وی "سیستم سیاسی ایالات متحده را صادقانه تشریح کرد و ساختار انتخاباتی آنرا فاسد دانست".

در این نامه آقای احمدی نژاد همچنین "تسلط" ایالات متحده بر سازمان ملل متحد را تقبیح کرد و در عین حال ادعا کرده است که مداخلۀ امریکا در مسایل جهانی موجب "ناامنی، جنگ، انقسام، کشتار و بیجا شدن ملت ها" شده است.

رئیس جمهور ایران ضمن تائید مهاجرت یک میلیون شهروند ایرانی به امریکا، گفته است که پالیسی ایالات متحده باید تنوع ملت ها و نژاد های مختلف در آن کشور را با ارزش بداند و به آن احترام قایل شود.

آقای احمدی نژاد به صورت مشخص نوشته است "به عبارۀ دیگر، ایالات متحدۀ کنونی مربوط همه ملت ها می شود که شامل مردم بومی آن سر زمین می شود. هیچ کسی خود را مالک تلقی نکند و سایر افراد را مهمان یا مهاجر تلقی کند".

آقای احمدی نژاد نامه اش را روز یکشنبه به سفارت سوئیس در تهران که از منافع ایالات متحده در ایران نمایندگی می کند، تحویل داده است. اما مقامات امریکایی تا حال در مورد تبصره ای نکرده اند.

نامۀ آقای احمدی نژاد در حالی به رئیس جمهور ایالات متحده فرستاده شده است که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شود. انتظار میرود که حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران، بار دیگر خود را در این انتخابات نامزد کند.

حامیان آقای احمدی نژاد نیز می خواهند که وی در انتخابات پیش رو خود را نامزد کند، اما پس از آنکه آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران نامزدی وی را در انتخابات " به کشور مضر دانست" اعلام کرد که در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در اولین روز های کاری اش در قصر سفید، فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن، شهروندان هفت کشور: عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبیا، سومالیا و یمن برای مدت ۹۰ روز نمی توانند وارد قلمرو امریکا شوند. همۀ این کشور ها، عضو سازمان همکاری اسلامی می باشند

اما فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ از سوی یک قاضی فدرال رد شد و به تعقیب آن، محکمۀ تجدید نظر در ایالت کالیفورنیا نیز آنرا تائید کرد.

ادارۀ رئیس جمهور ترمپ گفته است که به زودی فرمان اجرایی جدید را در مورد ورود شهروندان هفت کشور—ایران، عراق، سوریه، لیبیا، سودان، سومالیا و یمن—را امضا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG