لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان در تلاش برای برگزاری انتخابات، از آغاز 'جنبش بازداشت داوطلبانه' خبر داد


به دنبال بازداشت چندین عضو ارشد حزب تحریک انصاف، عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، روز جمعه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) اعلام کرد که حزب تحریک انصاف سر از هفتهٔ آینده یک "جنبش بازداشت داوطلبانه" را در اعتراض به امتناع حکومت از برگزاری انتخابات در ایالت‌های کلیدی و ادعای "قربانی شدن سیاسی" دستیاران و متحدانش، آغاز خواهد کرد.

خان در یک سخنرانی تلویزیونی از شهر لاهور گفت: "جنبش پرکردن زندان روز چهارشنبه از لاهور آغاز خواهد شد و به تدریج آن را به شهرهای بزرگ کشور خواهیم برد."

خان، رهبر حزب مخالف حکومت فعلی پاکستان که هنوز از حمایت مردمی در این کشور برخوردار است، روز جمعه تعهد کرد که به محض بهبودی از جروحات‌اش، شخصاً به بازداشت خواهد رفت.

عمران خان به تاریخ سوم نومبر (۱۲ عقرب) در جریان یک راهپیمایی به سمت اسلام آباد، پایتخت پاکستان، در ساحۀ گوجرانواله در یک حملۀ مسلحانه زخمی شد و در همان روز، در یکی از شفاخانه‌ های لاهور بستری شد.

خان روز جمعه ادعای خود مبنی بر "قربانی شدن سیاسی" را تکرار کرد و گفت که حکومت سرکوب مقامات حزب تحریک انصاف و متحدان سیاسی این حزب را با ساختن قضایای جعلی، بازداشت و شکنجه آنها در زندان‌ها، به راه انداخته است، اتهاماتی که مقامات حکومتی آن را رد می‌کنند.

خان گفت: " [حکومت] ما را با زندانی کردن می‌ترساند، اما ما همه آن‌ها را پرخواهیم کرد و برای آنها فضایی در زندان‌هایشان باقی نخواهیم گذاشت."

خان حکومت ایتلافی شریف را به استفاده از تکتیک‌های تاخیر و نقض قانون اساسی برای به تعویق انداختن رای‌گیری متهم کرد. او کمیسیون انتخابات پاکستان را تحت فشار قرار داده است تا تاریخ برگزاری انتخابات جدید در ایالت‌های پنجاب و خیبرپشتونخواه را مطابق با قانون اساسی اعلام کند.

حزب تحریک انصاف پاکستان میان چهار مجلس ایالاتی دو مجلس -پنجاب و خیبرپشتونخواه - را کنترول می‌کند و حدود یک ماه پیش هر دو مجلس را منحل اعلام کرد.

بر اساس قوانین پاکستان، در صورت انحلال پارلمان یک ایالت باید در جریان ۹۰ روز انتخابات جدید در آن ایالت برگزار شود. هرچند به گونهٔ تاریخی انتخابات ایالتی همزمان با انتخابات سرتاسری در پاکستان برگزار می‌شود، برگزاری این دو انتخابات در زمان‌های متفاوت، هیچ گونه مشکل قانونی ندارد.

خان همچنین از حکومت فعلی خواسته است که پارلمان کشور را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند و گفته که تنها این امر ثبات سیاسی و اقتصادی در پاکستان را تامین خواهد کرد. اما شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، این درخواست را رد کرده است.

عمران خان در سال ۲۰۱۸ میلادی با طرح مبارزه علیه فساد اداری به کرسی صدارت کشورش راه یافت، اما قبل از این که دورهٔ صدارت‌اش را تکمیل کند، پارلمان آن کشور از طریق رای عدم اعتماد،‌ وی را سلب صلاحیت کرد و از کرسی صدارت کنار زده شد و پس از آن، اعتراضات گسترده را برای انتخابات زودهنگام در این کشور راه اندازی کرده است.

از زمانیکه ایتلاف به رهبری شهباز شریف قدرت را در دست گرفته است، پاکستان دستخوش ناآرامی سیاسی و اقتصادی شده و به احتمال زیاد این اقدامات حزب تحریک انصاف آشفتگی‌های سیاسی در این کشور را عمق‌تر خواهد کرد.

با وجود اصرار پیهم عمران خان مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام،‌ حکومت فعلی پاکستان به رهبری شهباز شریف به کرات گفته است که انتخابات پارلمانی را در اکتوبر یا نومبر ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG