لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: دو مجلس ایالتی را تا یک هفتهٔ دیگر منحل می‌کنم


عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان در تلاش برای ایجاد فشار بر حکومت فدرال برای برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام، روز شنبه ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) اعلام کرد که حزب‌اش دو مجلس (اسمبلی) ایالتی را زودتر از موعد تعیین شده منحل خواهد کرد.

آقای خان هنگام سخنرانی در جمع هوادارانش در شرق شهر لاهور گفت: "جمعهٔ آینده [۲۳ دسمبر]، مجالس پنجاب و خیبر پشتونخوا را منحل خواهیم کرد."

عمران خان در سال ۲۰۱۸ میلادی با طرح مبارزه علیه فساد اداری به کرسی صدارت کشورش راه یافت، اما قبل از این که دورهٔ صدارتش را تکمیل کند، پارلمان آن کشور از طریق رای عدم اعتماد،‌ وی را سلب صلاحیت کرد و از کرسی صدارت کنار راند.

عمران خان پس از آنکه در اپریل سال روان میلادی از سوی پارلمان کشورش سلب اعتماد شد، اعتراضات گسترده را در سراسر آن کشور سازماندهی کرده و خواهان برگزاری انتخابات پیش از وقت در آن کشور شده است.

حزب تحریک انصاف پاکستان دو مجلس از چهار مجلس ایالتی را کنترول می‌کند و دو مجلس دیگر توسط مخالفان سیاسی آقای خان کنترول می‌شوند که حکومت فدرال تحت رهبری شهباز شریف را نیز در دست دارند.

ایالت پنجاب که تحت کنترول حزب تحریک انصاف پاکستان است، پرجمعیت ترین ایالت این کشور است و نزدیک به نیمی از جمعیت ۲۲۰ میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهد. انحلال این مجالس می‌تواند یک بحران جدید را در این کشور ایجاد کند.

از نظر تاریخی، انتخابات حکومت فدرال و ایالتی به طور همزمان هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود. اگر دو مجلس ایالتی زودتر منحل شوند، باید ظرف ۹۰ روز برای آنها انتخابات جداگانه برگزار شود که می‌تواند مشکلات حقوقی را ایجاد کند.

عمران خان گفته است که دو حکومت ایالتی خود را به خاطر آینده کشور "قربانی" می‌کند. او افزود که انتخابات در این دو ایالت به معنای برگزاری رای گیری در ۶۶درصد کشور است و از این رو دولت ممکن است انتخابات عمومی را نیز برگزار کند.

اما با وجود اصرار پیهم عمران خان مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام،‌ حکومت فعلی پاکستان به رهبری شهباز شریف، صدراعظم آن کشور، به کرات گفته است که انتخابات پارلمانی را در اکتوبر یا نومبر ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG