لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن زنان فعال در بلخ؛ دو مظنون بازداشت شده اند 


پس از آن که رسانه‌های افغانستان از کشته شدن چهار زن فعال مدنی گزارش دادند، حکومت طالبان امروز ششم نومبر (۱۵ عقرب) گفت که دو نفر را در پیوند به این قضیه بازداشت کرده اند.

بر اساس گزارش‌ها، جسد این چهار زن که نشانه‌های گلوله بر بدن شان دیده می‌شد، پنجشنبه گذشته از یک خانه در حوزهٔ پنجم امنیتی شهر مزار شریف یافت شد.

سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان امروز بدون آنکه هویت قربانیان این رویداد را آشکار سازد گفت که افراد بازداشت شده اعتراف کرده اند که آنان این چهار زن فعال را به محل مورد نظر شان خواسته بودند.

اما او در مورد این که این افراد مربوط کدام گروه اند و انگیزهٔ این جنایت چه است، معلومات ارایه نکرد، ولی گفت که تحقیقات در این رابطه جریان دارد و دوسیهٔ این افراد به محکمه راجع گردیده است.

بر اساس معلوماتی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است، این زنان دوست همدیگر بودند و در یک تماس تلیفونی به بهانهٔ این که به خارج فرستاده می‌شوند به محل مورد نظر مظنونین خواسته شده بودند.

این در حالی است که برخی از منابع دیگر به فرانس پرس گفته اند که یکی از این زنان فروزان صافی، فعال حقوق زن و استاد پوهنتون بود.

یکی از این منابع گفته است که خانم صافی در حدود سه هفته پیش از سوی یک فرد تماس دریافت کرد که گویا او منحیث بخشی از عملیات تخلیه به بیرون از افغانستان انتقال داده می‌شود.

یک منبع دیگر گفته است که او نیز از سوی فردی که خود را مسوول عملیات تخلیهٔ ایالات متحده معرفی کرده بود و در موردش معلومات کامل داشت تماس حاصل کرد و از او خواست تا اسناد‌هایش را بفرستد و یک فورمه را نیز خانه پری کند.

این خانم بدون ذکر نامش گفته است پس از آن که متردد شد، تماس‌های این فرد را قطع کرد و اکنون در ترس و هراس به سر می‌برد.

وزارت داخلهٔ طالبان نگفته است که آیا افراد بازداشت شده جنگجویان طالبان اند یا نه، اما هبت‌الله آخندزارده، رهبر طالبان هفتهٔ گذشته به فرماندهان آن گروه دستور داد که صفوف شان را از وجود افراد نامطلوب پاکسازی کنند.

ریاست عمومی ادارۀ امور طالبان روز پنجشنبه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) بخش‌هایی از سخنرانی ملا هبت‌الله را در تویتر نشر کرده است که بازتاب‌دهندۀ نگرانی وی از وجود افراد خاین و نفوذی در صفوف این گروه است.

در یکی از این پیام‌های تویتر نگاشته شده است: "هر بزرگ [قوماندان طالبان] مکلف است تا افراد نامطلوبی را که امید اصلاح آنان وجود ندارد، از صفوف شان بیرون کند."

در همین ارتباط، طالبان امروز از اخراج ۲۰۰ نفر از صفوف این گروه خبر دادند، زیرا به گفتهٔ آنان این افراد "از نام امارت استفاده می‌کردند".

طالبان گفته اند که این افراد تحت تحقیق قرار دارند.

حفاظت از زنان

پس از آن که گروه طالبان در ماه اگست بر افغانستان مسلط شدند، زنان افغان برای اعادهٔ حقوق شان به کرات دست به تظاهرات زده اند؛ تظاهراتی که بارها از سوی طالبان از هم پاشیده شده و حتی از پوشش خبری آن نیز جلوگیری شده است.

صدای امریکا با چندین تن از زنان فعال صحبت کرده است. در جریان این مصاحبه‌ها آنان از جامعهٔ بین المللی خواستند تا زنان افغان را تنها نگذارند و در کسب حقوق شان از آنان حمایت کنند.

این در حالی است که سناتوران امریکایی زن به تاریخ چهارم نومبر ( ۱۳ عقرب) در نامه‌ای از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواسته اند تا طرحی را برای حفاظت از زنان افغان ایجاد کند.

این سناتوران جمهوری‌خواه و دموکرات از رییس جمهور ایالات متحده خواسته اند که این طرح را برای حفاظت از حقوق اساسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان و دختران افغان ایجاد کند.

آنان در این نامه گفته اند که در این طرح باید ذکر شود که چگونه ایالات متحده سازمان‌های بین المللی مانند ملل متحد را در حسابده قرار دادن طالبان رهبری خواهد کرد.

طالبان به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را بازگشایی کردند، اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را ندادند و مکاتب لیسۀ دختران در اکثر بخش‌های افغانستان تا کنون مسدود است؛ اقدامی که واکنش‌های گستردۀ جهانی را در پی داشته است.

در همین حال، مقامات حکومت طالبان گفته اند که به زودی خبرهای خوبی در مورد بازگشت دختران به مکاتب اعلام خواهد شد.

طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان را اجازه نمی‌دادند بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند و زنان و دختران از حق تحصیل و کار در بیرون از خانه محروم بودند.

این گروه اکنون نیز به زنان گفته اند که در خانه‌های شان باقی بمانند.

XS
SM
MD
LG