لینک های دسترسی

Breaking News

چهارمین واقعۀ مثبت پولیو در کندهار ثبت شد


شمار واقعات مثبت پولیو در افغانستان از آغاز ۲۰۱۸ تا اکنون به شش واقعه رسیده است
شمار واقعات مثبت پولیو در افغانستان از آغاز ۲۰۱۸ تا اکنون به شش واقعه رسیده است

مقام‌های وزارت صحت افغانستان می‌گویند که یک پسر ۱۲ ماهه در ساحۀ باغکۀ ولسوالی خاکریز کندهار به بیماری پولیو یا فلج کودکان مبتلا شده است.

ریاست صحت عامۀ کندهار نیز می‌گوید که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، آمار واقعات مثبت پولیو در این ولایت به چهار واقعه رسید که نگران‌کننده می‌باشد.

داکتر عبدالقیوم پخلا، رئیس صحت کندهار به رادیو آشنا – صدای امریکا می‌گوید، ساحۀ باغکۀ ولسوالی خاکریز با ولسوالی شاه ولی کوت هم‌مرز است و از حدود یک سال به این طرف، در آنجا مخالفان مسلح دولت تطبیق واکسین پولیو را ممنوع کرده اند.

به گفتۀ وی، کودکی که در این منطقه به پولیو مبتلا شده است؛ فقط یک بار واکسین شده است.

او می‌افزاید "زمانی که خانوادۀ این کودک از ولسوالی خاکریز به شهر کندهار می‌آیند، در این مسیر توسط تیم‌های سیار واکسین برایش واکسین داده می‌شود که تنها یک بار واکسین شده است".

اداره‌های جهانی همکار با وزارت صحت افغانستان، از افزایش واقعات مثبت پولیو در کندهار نگرانی می‌کنند و می‌گویند، ویروس پولیو کودکان را در ساحات جنوبی افغانستان با تهدیدهای جدی مواجه ساخته است.

سید کمال‌شاه، مسؤول بخش هماهنگی پولیو در ادارۀ یونیسف در افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا می‌گوید، اگر در سال روان میلادی، جلو این بیماری گرفته نشود، شمار زیاد کودکان به آن مبتلا خواهند شد.

او می‌افزاید که تنها راه جلوگیری از مبتلاشدن کودکان به پولیو، تطبیق واکسین به هر کودک افغان است.

مسؤول بخش هماهنگی پولیو در ادارۀ یونیسف می‌گوید "جلوگیری از انتشار ویروس پولیو به همکاری بزرگان قومی، عالمان دینی و خانواده وابسته است، آنها باید در این بخش با تیم‌های صحی همکاری کنند تا برای هر کودک پایین‌تر از پنج سال واکسین ضد پولیو رسانده شود".

واقعات مثبت پولیو در افغانستان از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، به شش واقعه رسید که یکی در ننگرهار، یک واقعه در کنر و چهار واقعۀ دیگر در ولایت کندهار ثبت شده اند.

سال گذشتۀ میلادی، شمار واقعات مثبت پولیو در افغانستان به ۱۴ واقعه مثبت می‌رسید، در حال حاضر افغانستان، پاکستان و نایجریا سه کشوری در جهان اند که هنوز هم ویروس پولیو را محو نتوانسته اند.

XS
SM
MD
LG