لینک های دسترسی

Breaking News

زندگی و کارنامۀ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه


زندگی و کارنامۀ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه حضور ١٠ نامزد از احزاب مختلف این کشور برگزار گردید. بر اساس نظر سنجی هایی که تا اکنون صورت گرفته است فرانسوا هولاند، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه و نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور این کشور که بار دیگر نامزد احراز این مقام شده است، به دور دوم این انتخابات راه خواهند یافت.

نیکلا سارکوزی

نیکلا سارکوزی فرزند یک مهاجر هنگری است که در فرانسه پای به عرصۀ وجود گذاشته و پس از انجام تحصیلات خود در رشتۀ حقوق و اشتغال به حرفۀ وکالت از جوانی وارد عالم سیاست شده و در سن ٥٢ سالگی در سال ٢٠٠٧ به مقام ریاست جمهوری انتخاب شده است.

نیکلا سارکوزی پیش از ورود به قصر ریاست جمهوری (الیزه) سال ها در مقام شاروال، نماینده مجلس و وزارت در دولت های مختلف در عرصۀ سیاست فرانسه فعال بوده است.

نیکلا سارکوزی در جریان مبارزات انتخاباتی سال جاری بخش اعظم تبلیغات خود را بر مسایلی چون "امنیت"، "اسلام" و "مهاجرت" متمرکز کرده است که مورد توجه و علاقۀ راستگرایان است.

فرانسوا هولاند

فرانسوا هولاند، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه، را نویسندگان آژانس خبری فرانسپرس به عنوان "سوسیالیست اصلاح طلب (رفورمیست)" میانه رو معرفی می کنند می خواهد از نظر نحوۀ حکومت یک رئیس جمهوری "معمولی" باشد.

فرانسوا هولاند نیز چون نیکلا سارکوزی ٥٧ سال دارد، عضو پارلمان فرانسه بوده و مدت ١١ سال رهبری حزب سوسیالیست فرانسه، حزب اصلی و عمدۀ اپوزیسیون، را در دست دارد.

مارین لوپن

مارین لوپن، ٤٣ ساله، نامزد حزب راست افراطی "جبهۀ ملی" فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، برای نخستین بار نامزد احراز این مقام شده است.

در چند دورۀ گذشته پدرش "ژان-ماری لوپن" رهبری حزب را برعهده داشته و نامزد آن بوده است. مارین لوپن بر خلاف پدرش که بدون هیچگونه ملاحظه و احتیاطی به اظهار نظرهای یهودی ستیزانه و خارجی ستیزانه دست می زد از چنین اظهار نظر هایی دوری جسته است.

ژان- لوک ملانشون

ژان- لوک ملانشون، سناتور ٦٠ سالۀ فرانسوی یکی از اعضای پیشین حزب سوسیالیست فرانسه و رهبر و بنیانگذار حزبی به نام "حزب چپ" است. خبرگزاری فرانسه از ژان- لوک ملانشون به عنوان "پدیدۀ" انتخابات ریاست جمهوری سال جاری یاد کرده است.

ژان- لوک ملانشون، که سخنرانی ورزیده و سخنوری پر شور است در خلال برنامۀ انتخاباتی خود با پرکردن سالن های عظیم سخنرانی و کشاندن ده ها هزار تن به میتینگ های انتخاباتی خود در فضای باز شگفتی آفریده است.

فرانسوا بایرو

فرانسوا بایرو، سیاستمدار ٦٠ ساله فرانسوی که از سی سال پیش به تناوب در کنار راست فرانسه در حاکمیت بوده و چند بار بر کرسی وزارت نیز تکیه زده است همواره در احزاب راست میانه یا به قول فرانسوی ها "سانتریست" فعال بوده و خود بنیانگذار حزبی به نام "جنبش دموکراتیک" است.

اوا ژولی

اوا ژولی، نامزد طرفداران حفظ محیط زیست یا سبزهای فرانسه ٦٨ ساله و یکی از برجسته ترین قضات این کشور است که به خاطر بررسی دوسیه های مربوط به فساد مالی مشهور شده است. "اوا ژولی" از فرانسویان نروژی تبار و در حال حاضر یکی از اعضای پارلمان اروپاست. اکولوژیست ها یا طرفداران حفظ محیط زیست معمولاً در انتخابات ریاست جمهوری از آراء بالائی برخوردار نیستند.

ناتالی آرتو و فیلیپ پوتو

چپی های افراطی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری دو نامزد از دو حزب تروتسکیست رقیب یکدیگر را به میدان فرستاده است.

ناتالی آرتو، نامزد حزب 'مبارزۀ کارگری' ٤٢ سال دارد و به حرفۀ آموزگاری اشتغال دارد.

فیلیپ پوتو ٤٥ ساله است. این دو حزب رقیب برای حل مشکلات کشور راه حل هائی نه چندان متفاوت یا دور از هم را پیشنهاد می کنند.

نیکلا دوپون- انیان

نیکلا دوپون- انیان، عضو مجلس ملی فرانسه و یکی از ناراضیان حزب حاکم است که خود را چون اکثریت اعضا و تشکل های حزب حاکم "گولیست" می داند. دوپون- انیان خواهان خروج فرانسه از نظام پولی یورو و بازگشت به فرانک فرانسه است

ژاک شومیناد

ژاک شومیناد مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ٧٠ سال دارد. وی در ارجنتاین به دنیا آمده و حزبی به نام "همبستگی و پیشرفت" را بنیان نهاده و خود رئیس آن است.

XS
SM
MD
LG