لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه در مورد ده‌ها مسجد مظنون به 'تجزیه طلبی' تحقیق می‌کند


مقام‌ها در فرانسه گفته اند که برای مبارزه با تهدید فزایندۀ افراط‌گرایی مذهبی در این کشور، در مورد ده‌ها مسجدی تحقیق را آغاز می‌کنند که به گفتۀ آنان مشکوک به دامن زدن ایدیالوژی اسلام گرایانه استند.

جرالد دارمنین، وزیر داخله فرانسه روز پنجشنبه سوم دسمبر (۱۳ قوس) گفت که به دنبال چندین حمله اسلام‌گرایان در فرانسه در خزان امسال، این کشور اقدامات بی سابقه‌ای را علیه "تجزیه طلبی" به راه انداخته است.

آقای دارمنین گفت که ۷۶ مسجد از بیش از ۲۶۰۰ عبادتگاه مسلمانان به عنوان تهدیدهای احتمالی علیه ارزش‌های جمهوری فرانسه و امنیت آن کشور مشخص شده اند. او گفت که در صورت تایید سو ظن، این مساجد تعطیل خواهند شد.

وزیر داخلۀ فرانسه در مصاحبه با رادیوی RTL گفت:"در برخی مناطق متمرکز، عبادتگاه‌هایی وجود دارد که آشکارا ضد جمهوری استند. جاییکه امامان توسط ادارات استخباراتی تعقیب می‌شوند و اندیشه های آنان با ارزش های ما مغایرت دارد."

به گفتۀ مقامات، سارنوالان در مورد بودجه مساجد، سابقۀ امامان و سایر مدارک از جمله مدارس قرآنی برای اطفال خردسال تحقیق خواهند کرد.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه درباره تهدید رو به افزایش "جدایی طلبی اسلام‌گرا" و چالش آن برای وحدت جمهوری سیکولر فرانسه هشدار داده است. او گفته است که ارزش‌های اصلی فرانسه مانند آزادی عقیده، برابری جنسیتی و حق توهین به مقدسات در مناطق محلی تهدید می شود.

اقدامات سرکوبگرانه دولت فرانسه باعث شده است که برخی از مسلمانان فرانسه به طور فزاینده در کشور خود احساس بیگانگی کنند. برخی از رهبران مسلمان ضمن حمایت از مبارزه دولت علیه اسلام گرایی، از افزایش ناخواسته "شعله‌های نفرت" بین مسلمانان هشدار داده اند.

پس از نشر دوبارۀ کارتون منسوب به پیامبر اسلام در مجلۀ شارلی ایبدو؛ نشان دادن این کارتون توسط یک معلم در صنف درسی و سپس کشته شدن وی توسط یک شاگرد مسلمان و در نهایت حمایت مکرون از آزادی اهانت به مقدسات، اسلام در فرانسه به بحث داغی در جهان مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG