لینک های دسترسی

Breaking News

یک نوجوان افغان در فرانسه به جرم حمایت از تروریزم متهم شد


محکمه‌ای در شهر مارسی در جنوب فرانسه ‌ یک نوجوان افغان را به اتهام حمایت از تروریزم به خاطر اظهارات در خصوص کشته شدن یک معلم فرانسوی به دنبال نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام محکوم کرد.

روزنامه له پروونس روز پنجشنبه پنجم نومبر (۱۵ عقرب) گزارش داد که این پسر که ۱۴ سال عمر دارد، تبعه افغانستان بوده و صریحاً از كشتن سمویل پاتی در صنف استقبال کرده و گفته است "او نیز همین كار را می كرد".

سمویل پاتی، معلم یک مکتب در فرانسه در جریان تدریس موضوع آزادی بیان، کارتون منسوب به پیامبر اسلام را به شاگردان نمایش داد و سپس کشته شد.

دومینیک لورنس، سارنوال مارسی به خبرگزاری فرانس پرس گفت که این نوجوان پس از بازجویی آزاد شد، اما تحت نظارت خواهد ماند.

برنارد بیگنیر، یک مقام اداره تعلیم و تربیه مارسی به روزنامه له پروونس گفت که در هفتهٔ جاری باهفت واقعهٔ از این نوع در مکاتب رو به رو شده اند.

در یک واقعه دیگر روز سه شنبه، سارنوالان در شهر شرقی استرسبورگ تحقیق در مورد دو کودک ۱۲ ساله را به خاطر اظهار نظرهایی که هنگام بزرگداشت ملی از سمویل پاتی انجام داده بودند، آغاز کرده اند. این کودکان گفته بودند "این معلم آنچه را که شایسته او بود، بدست آورده است."

جرالد دارمانین، وزیر داخله فرانسه به مجلس نمایندگان این کشور گفته است که ۶۶ قضیه ادعای حمایت از تروریزم از زمان قتل سمویل پتی به اینسو باز شده است که اکثر آنان جوانان بین ۱۲ تا ۱۶ سال می‌باشند.

در روزهای اخیر، کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلام به موضوع جنجالی در فرانسه مبدل شد؛ موضوعی که واکنش ‌های تند کشورهای اسلامی را در قبال داشت.

در برخی از کشورهای اسلامی، سیاستمداران و سایر شخصیت‌ها، رییس جمهور فرانسه را به خاطر حمایت از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلامی شدیداً مورد انتقاد قرار داده و خواستار تحریم محصولات ساخت فرانسوی شده اند.

XS
SM
MD
LG