لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه برای اعمال نفوذ در افریقا تلاش می‌کند


امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، با رهبران افریقایی در گابون
امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، با رهبران افریقایی در گابون

سفر امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه در جریان ماه جاری به افریقای مرکزی، با واکنش‌های مختلف همراه بود و برخی با دید تردید به سمت این تجدید روابط میان فرانسه و قارهٔ افریقا می‌نگرند.

این موضوع بخشی از آزمونی نیز تلقی می‌شود که مکرون با آن به دلیل تغییر اوضاع سیاسی نه تنها در افریقا بلکه در اروپا با آن مواجه است.

سفر مکرون به چهار کشور در افریقای مرکزی در اوایل ماه مارچ به سادگی خاتمه نیافت. برخی در جمهوری دموکراتیک کانگو که مستعمرهٔ پیشین فرانسه می‌باشد، به سفر مکرون اعتراض کردند. مکرون ممکن با جادهٔ پر آزمون در بخش ارایه طرح استراتیژی خود برای افریقا که وی آنرا در سفر به آن قاره به آزمایش گرفت، مواجه است. او در این سفر از کشور های گابون، انگولا و جمهوری کانگو بازدید بعمل آورد.

به نظر نیاگل باگایوکو، رییس شبکه سکتور امنیت افریقا، این سفر موفقانه ارزیابی نشد.

او گفت: "این نشان داد که فرانسه هنوز به داشتن یک رژیم مستبد نزدیک است و دوم اینکه رییس جمهور مکرون بار دیگر خودش را با روسای افریقا، مغرور تبارز داد."

در ماه فبروری، مکرون، پالیسی افریقا را که روی کاهش حضور نظامی و تعادل و احترام در روابط متمرکز است، ارایه کرد. فرانسه در کشورهای مستعمره سابق خود، برای داشتن نفوذ با کشور‌های مانند روسیه و چین، رقابت می‌کند.

در حومهٔ فرانسه، تاثیرگذاری آنکشور در اتحادیه اروپا، تحت سوال است. برخی از تحلیلگران بر این نظر اند که جنگ اوکراین نقطه عطف قدرت در اروپا را به سمت شرق و به دور از کشور های سنتی مقتدر مانند آلمان و فرانسه و به سمت کشور های مانند پولند که بینش سختگیرانه تری را به سمت روسیه دارند، متحول ساخت.

این کشورها و اوکراین، از تقاضای مکرون برای حفظ دیالوگ با مسکو و نیاز آن کشور به ضمانت امنیت اش، انتقاد کردند.

امندا پال، تحلیلگر ارشد مرکز پالیسی اروپایی، گفت: "ما دیدیم که منطقه شرقی، بالکان، پولند و دیگر کشور ها، واقعاً یک نقش رهبری را در بخش فشار برای پاسخ‌دهی به جنگ روسیه در اوکراین، عهده دار شدند. کشور های مانند فرانسه بطور مثال، من نمیگویم که در حاشیه قرار گرفتند ولی برخی از پالیسی هایی را که فرانسه در گذشته با روسیه داشت، باعث کاهش محبوبیت شان شد."

منتقدین می‌گویند که فشار مکرون برای دفاع اروپای مستقل در کسب رای ناکام بوده است.

اماندا پال افزود: "اروپایی ها در صحبت کردن خوب هستند بخصوص فرانسه، ولی حرکت از صحبت به عمل، کار متفاوت است."

هنوز هم برخی تحلیل گران بر این نظر اند که فرانسه، بدون درنظرداشت جنگ در اوکراین، یک بازیگر مهم در اروپا باقی خواهد ماند.

مارتن کونسیز، رییس دفتر پاریس در صندوق وجهی مارشال آلمان، گفت: "با تمام موضوعات دیگر که در بخش تاثیرگذاری اتحادیه اروپا در جهان مهم است مانند موضوعات مالی، مهاجرت، بازار های انرژی، روابط با امریکا، هنوز چیزی در میان پاریس، برلن و بروکسل و دیگر کشور های اتفاق می‌افتد که به سمت شرق حرکت نکرده است."

جنگ اوکراین، موضوع دفاع را یک اولویت برای اروپا ساخت، تحلیلگرانی مانند کونسیز معتقد اند که نظریهٔ مکرون برای اتحادیه اروپا با توان نظامی مستقل ممکن واقعی تلقی شود اگر در انتخابات سال آینده در امریکا، رهبری روی کار آید که کمتر به ایتلاف با کشور های ماورای اقیانوس آرام متعهد باشد و بیشتر به سرمایه گذاری در جنگ طویل و گزاف اوکراین تمرکز داشته باشد.

XS
SM
MD
LG