لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا برای ۹۲۵هزار دانش‌آموز در افغانستان مواد مغذی توزیع کرده است


برنامه جهانی غذا می‌گوید که از جنوری تا می سال روان میلادی این ادارۀ ملل متحد برای بیش از ۹۲۵هزار دانش‌آموز دورۀ ابتدایی در افغانستان بسکویت مغذی توزیع کرده است.

این اداره ملل متحد امروز سه‌شنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) با نشر تویتی گفته است: "میان وعده‌های مغذی مکتب در اولین تفریح روز به دختران و پسران کمک می‌کند تا بهتر تمرکز کنند و یاد بگیرند".

این در حالی است براساس تخمین صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) انتظار می‌رود که ۲.۳ میلیون کودک در افغانستان در سال روان میلادی با سوتغذیه حاد مواجه شوند و از این جمله ۸۷۵ هزار کودک به درمان نیاز دارند.

یونیسف افغانستان را "مرکز بحران کودکان" توصیف کرده و پیش از این گفته بود که ۱۴۰ هزار کودک مبتلا به سوتغذیۀ حاد شدید از اول جنوری تا پایان مارچ سال روان میلادی در افغانستان تحت درمان قرار گرفتند.

ملل متحد تخمین زده است که ۹۰ درصد جمعیت افغانستان در آستانۀ فقر قرار دارند که به گفتۀ یونیسف، کودکان بیشترین بار این بحران گرسنگی را تحمل می‌کنند.

نهادهای امدادگر در بخش صحت گفته اند که برای درمان کودکان مبتلا به سوتغذیه حاد تلاش می‌کند، ولی به گفتۀ این نهادها نیازها هر روز بیشتر می‌شوند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا)‌ گفته است که درمان بیماران سوتغذیه در افغانستان در سه ماه نخست سال روان میلادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ماه جون این اداره، بخش‌های نجات‌دهنده همچون تغذیه، بهداشت و غذا بیش از ۷۰ درصد طرح پاسخگویی بحران بشری را در افغانستان تشکیل می‌دهد.

برنامه جهانی غذا گفته است که موارد سوتغذیه در افغانستان به بلندترین سطح رسیده و نیم جمعیت این کشور در طول سال گرسنگی شدید را تحمل می‌کنند.

تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ که با توقف کمک‌های خارجی، تحریم‌های مقامات این گروه، توقف انتقالات بانکی و راکدشدن میلیاردها دالر ذخایر ارزی افغانستان همراه بود، میلیون‌ها افغان را به فقر و گرسنگی کشاند.

XS
SM
MD
LG