لینک های دسترسی

Breaking News

گروه جی۷ از روسیه خواست تا قرارداد صدور غلات اوکراین را تمدید کند


یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز جمعه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) گفت که گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان یا جی۷ از روسیه خواست تا قرارداد صدور مصوون غلات اوکراین را تمدید کند.

این مقام گفت: "همه بر لزوم تمدید ابتکار صدور غلات از بحیرهٔ سیاه توافق کردند."

وزرای خارجهٔ کشورهای گروه جی۷ در شهر مونستر در غرب آلمان گردهم آمده تا در مورد سایر موضوعات به ویژه جنگ اوکراین گفتگو کنند.

این مقام امریکایی گفت که گروه جی۷ از تلاش ملل متحد برای متقاعد کردن روسیه جهت تمدید این قرارداد قدردانی می‌کند.

روسیه و اوکراین به تاریخ ۲۲ جولای (۳۱سرطان) با میانجیگری ملل متحد و ترکیه توافق بازگشایی بنادر بحیرهٔ سیاه را امضا کردند تا غلات اوکراین به خارج از آن کشور صادر شود و از این طریق، بحران مواد غذایی که پس از تهاجم نظامی مسکو بر کیف ایجاد شده است، کاهش یابد. معیاد این توافق ۱۲۰ روز بود و به تاریخ ۱۹ نومبر پایان می‌یابد.

ملل متحد به تاریخ ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) از روسیه و اوکراین خواست تا قرارداد صادرات غله‌جات اوکراین از طریق بحیرهٔ سیاه را تمدید کنند. به گفتهٔ ملل متحد، تمدید این قرارداد برای کمک به امنیت غذایی جهانی ضروری است.

وزارت دفاع روسیه به تاریخ ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) این توافق را تعلیق کرد و دلیل آن را حملهٔ طیاره‌های بی‌سرنشین اوکراین بر کشتی‌های روسیه در بحیرهٔ سیاه واقع در سواحل شبهٔ جزیره کریمیه عنوان کرد.

اما پس از تلاش ملل متحد و ترکیه روسیه روز چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۱ عقرب) تایید کرد که مشارکت خود در قرارداد صدور غلات اوکراین را از سر می‌گیرد و گفت که تضمین های "کافی" از کیف برای غیرنظامی کردن دهلیز دریایی دریافت کرده است.

ولی مسکو گفته است که هنوز در مورد تمدید قرار داد صدور غلات اوکراین تصمیم نگرفته است.

در همین حال اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در جریان سفرش به چین خواستار تمدید این قرارداد شد.

آقای شولتز روز جمعه گفت: "گرسنگی نباید به عنوان یک سلاح استفاده شود."

وزرای خارجهٔ گروه جی۷ روز پنجشنبه روسیه را به تخریب سیستماتیک زیربناهای غیرنظامی اوکراین متهم کردند و توافق کردند تا نوعی میکانیزمی را برای تعمیر، دفاع و بازسازی زیربناهای انرژی و آب اوکراین ایجاد کنند.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین نیز در این نشست سخنرانی کرد و در بارهٔ حملات ویرانگر به تاسیسات انرژی، آب و غیرنظامیان معلومات ارایه کرد.

XS
SM
MD
LG