لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه به توافق صدور غلات از اوکراین دوباره پیوست


روسیه روز چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۱ عقرب) تایید کرد که مشارکت خود در قرارداد صدور غلات اوکراین را از سر می‌گیرد و گفت که تضمین های "کافی" از کیف برای غیرنظامی کردن دهلیز دریایی دریافت کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای با "ابراز امتنان" از ملل متحد و "کمک" ترکیه در کسب تضمین‌های کتبی از کیف گفت: "روسیه تضمین‌های دریافت شده را در حال حاضر کافی می‌داند و اجرای توافق را از سر می‌گیرد."

پیش از این ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته بود که قبل از پیوستن مجدد به توافق، از کیف "تضمین واقعی" میخواهد.

آقای اردوغان نیز امروز پس از تماس وزرای دفاع کشورش و روسیه به پارلمان این کشور گفت که از ساعت ۱۲ امروز صدور غلات از بنادر اوکراین از سر گرفته خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه به تاریخ ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) این توافق را تعلیق کرد و دلیل آن را حملهٔ طیاره‌های بی‌سرنشین اوکراین بر کشتی‌های روسیه در بحیرهٔ سیاه واقع در سواحل شبهٔ جزیره کریمیه عنوان کرد. اوکراین دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

براساس این قرارداد بیش از ۹.۷ میلیون تن غلات اوکراین به هدف کاهش بحران جهانی غذا پس از تهاجم روسیه بر اوکراین به خارج از این کشور صادر می‌شود.

روسیه و اوکراین به تاریخ ۲۲ جولای (۳۱سرطان) با میانجیگری ملل متحد و ترکیه توافق بازگشایی بنادر بحیرهٔ سیاه را امضا کردند تا غلات اوکراین به خارج از آن کشور صادر شود و از این طریق، بحران مواد غذایی که پس از تهاجم نظامی مسکو بر کیف ایجاد شده است، کاهش یابد.

بر اساس این قرارداد کشتی‌هایی که به سمت اوکراین و از اوکراین به بیرون تردد دارند، توسط تیم مشترکی از مقامات روسی، ترکی، اوکراینی و سازمان ملل متحد بازرسی می‌شوند. میعاد این قرارداد برای ۱۲۰ روز است و قرار است به تاریخ ۱۹ نومبر پایان یابد.

ملل متحد به تاریخ ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) از روسیه و اوکراین خواست تا قرارداد صادرات غله‌جات اوکراین از طریق بحیرهٔ سیاه را که به وساطت این سازمان و ترکیه امضا شده بود، تمدید کنند. به گفتهٔ ملل متحد، تمدید این قرارداد برای کمک به امنیت غذایی جهانی ضروری است.

ملل متحد همچنان خواستار اجرای کامل توافقنامه‌ای شد که بر اساس آن، غله‌جات و کودکیمیاوی روسیه به بازارهای جهانی می‌رسد.

سازمان ملل تلاش دارد تا این توافق برای یک سال دیگر تمدید شود و بازرسی‌های مشترک کشتی‌ها توسط مقامات سازمان ملل، ترکیه، روسیه و اوکراین تسهیل یابد. سازمان ملل متحد اخیراً هشدار داده است که بیش از ۱۵۰ کشتی به خاطر بازرسی متوقف شده اند.

XS
SM
MD
LG