لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال دوستم اتهام نسل کشی را رد کرد


جنرال دوستم منتقدان عملیات نظامی شمال را نوکران آی اس آی خوانده است
جنرال دوستم منتقدان عملیات نظامی شمال را نوکران آی اس آی خوانده است

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می گوید که حضور وی در عملیات نظامی ولایتهای شمال برای رهبری جنگ است نه نسل کشی اقوام ساکن در آن ولایتها.

آقای دوستم که از یک ماه به این سو نبرد فاریاب را رهبری می کند، پیش از این سازمان استخبارات پاکستان را به بحرانی ساختن وضعیت امنیتی شمال متهم کرده بود.

همزمان با آن شماری از فعالان و کارشناسان افغان در برخی رسانه ها، جنرال دوستم را به نسل کشی پشتونها در شمال متهم کردند، اتهاماتی که آقای دوستم آن را به شدت رد کرد.

به گفتۀ آقای دوستم کسانیکه وی را به نسل کشی متهم می کنند آنانی اند که مراسم فاتحه خوانی را برای ملا عمر سازماندهی کردند، افرادی که به گفتۀ معاون اول ریاست جمهوری نه سیاستمدار اند و نه هم آگاه سیاسی.

از سوی دیگر نقیب الله فایق نمایندۀ ولایت فاریاب در صحبت با صدای امریکا گفت که عملیات نظامی در ولایت فاریاب در ساحاتی انجام شده است که اکثریت ساکنان آن اقوام غیرپشتون به ویژه ازبیک ها اند.

در همین حال هزاران تن در شهر مزار شریف برای نکوهش افرادی که جنرال دوستم را به نسل کشی متهم کرده بودند، راهپیمایی کرده و در ضمن از سران حکومت وحدت ملی خواستند تا روابط دیپلوماتیک را با پاکستان به حالت تعلیق در آوردند.

اکثر مظاهره کنندگان که اعضای حزب جنبش ملی بودند، ضمن ابراز حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، سازمان استخبارات پاکستان را به حمایت از گروه های دهشت افگن و انجام حملات دهشت افگنی در افغانستان متهم کردند.

مقامهای امنیتی در شمال افغانستان نیز از تلاشهای استخبارات پاکستان برای ناامن ساختن ولایتهای شمالی افغانستان خبر می دهند.

شاه محمد ذاکری معاون قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ گفت "دشمنان خارجی ما طرح ریخته بودند که باید از مسیر فاریاب صفحات شمال را تسخیر کنند."

در یک انکشاف دیگر، مسوولان امنیتی در ولایت فاریاب سه دهشت افگن را بازداشت کردند که ماموریت گرفته بودند تا بالای جنرال دوستم در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب حملۀ انتحاری را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG